Olasz Köztársaság
·
Repubblica italiana

·
Republikës Italiane
·
Rèpublica étalièna
·
République italienne
·
Republiche taliane
·
Ιταλική Δημοκρατία
·
Republika Italija
·
República Italiana
·
Republica taliana
·
Italienische Republik
·
Republica Italiana
·
Repubrica Italiana
·
Italijanska republika

Olaszország zászlaja

Területe: 301 338 km2; lakossága: 60 782 6684 fő (2013); fővárosa: Roma (Róma); hivatalos nyelve: az olasz, ezen kívül 12 nyelv hivatalosan elismert kisebbségi nyelv (albán, frankoprovanszál/arpetán, francia, friuli, görög, horvát, katalán, ladin, német, okcitán, szárd, szlovén); közigazgatási beosztása: 20 régió (regione), ezen belül: 110 tartomány (provincia), ezen belül és 8092 község (comune); pénzneme: 1 Euro (€) = 100 centesimo; nemzetközi gépkocsijele: I.

Közlekedés módja: jobboldali; rendszámok kiadása: párban.

Független parlamentáris demokrácia és alkotmányos köztársaság.
Már az i. e. I. évezredben lakott volt, etruszkok és görögök által. I. e. 753-ban alakult meg területén a Római Birodalom, mely fénykorában Angliától Szíriáig húzódott. 395-ben a birodalom kettészakadt, nyugati részét 476-ban megdöntötték a germánok. A középkorban fejedelemségekre bomlott, majd városállamok alakultak ki. Északi része a Német-Római Császárság és Velence uralma alá került, déli része az arabok után a normannoké lett, középtájon kialakult a Pápai Állam. A XVIII. században a félszigetet elfoglalta Napoleon, és 1815-ig uralta. A XIX. században mozgalom indult az ország újraegyesítésére, ami kemény harcok után 1861-ben megtörtént. Az I. világháború után megkapta még Dél-Tirolt és Isztriát. A II. világháború alatt Németország szövetségeseként a fasiszta Mussolini uralma alatt állt. A háború végeztével kialakult a végleges területe, és Vatikán is függetlenné vált.
1957. március 25. óta, egyik alapítóként tagja az Európai Uniónak.

Olaszország elhelyezkedése Európában

Olaszország - Italia (I)

Standard rendszámok

1999-es sorozat

BC 067HP   ZA 715LV

Méretei: 360 mm * 110 mm; hátul az egysoros: 520 mm * 110 mm, a kétsoros: 297 mm * 214 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: € AA*999AA €; sorozatszámok növekedési sorrendje: 76 32154. A rendszám bal szélén egy 40 mm széles függőleges kék sávban felül az Európai Unió zászlaja, alatta fehér színnel az I betű látható. A rendszám jobb szélén egy 40 mm széles függőleges kék sávban felül egy okkersárga körben a rendszám kiadási évének utolsó két számjegye okkersárgával, alatta fehér színnel a kétkarakteres területkód látható.

Megjegyzések:

  • Ez a sorozat az előző folytatása a BB 000HH és ZA 400LV sorozatszámtól kezdve.
  • A jobb oldali sáv feliratai opcionálisak, nem minden tartományban használják.
  • A jobb oldali sávon a területkód általában egy matrica, hogy a jármű eladásakor egyszerűen, újragyártás nélkül cserélhető a felirat.
  • Az első két betű után az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.
  • Nem használták az I, O, Q, U betűket.
  • A különleges sorozatokon szereplő betűkombinációkat (pl. CC, CD, EE, stb.) kihagyták a szekvenciából.
  • Aosta/Aoste (AO), Bolzano/Bozen (BZ) és Trento (TN) rendszámain a területkódnál a második betű felett a terület címere is látható.
  • A kétsoros rendszámok mindig Z-vel kezdődnek.
  • 2003-tól a fenti formátumon belül szabadon választhatóak is lehetnek a karakterek, ezeknek a rendszámoknak egy kissé magasabb az ára, mint a normál sorozaténak.

1994-es sorozat

AX 848 LK   ZA 760 HM

Méretei: 360 mm * 110 mm; hátul az egysoros: 520 mm * 110 mm, a kétsoros: 297 mm * 214 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: € AA*999 AA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 76 321 54.

Megjegyzések:

  • A kétsoros rendszámok mindig Z-vel kezdődnek.
  • Az első két betű után az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.
  • Nem használták az I, O, Q, U betűket.
  • A különleges sorozatokon szereplő betűkombinációkat (pl. CC, CD, EE, stb.) kihagyták a szekvenciából.

1985-ös sorozat

ROMA 4G3735

Méretei: elöl: 546 mm * 110 mm; hátul az egysoros: 546 mm * 110 mm, a kétsoros: 335 mm * 218 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TT*###99# (területkódok); sorozatszámok növekedési sorrendje: 654321.

Megjegyzések:

  • Nem használták az C, I, J, O, Q betűket. Az X, Y, W betűket csak a Z-s sorozat kifutása után használták.
  • A sorozatszámban a betűkarakterek a hatkarakteres számsok teljes kifutása után, először első karakterként, majd utolsó, végül második (Milánóban harmadik is!) karakterként lettek beiktatva. Egyszerre az itt említett pozíciók mindegyikében nem álhatott betű!
  • Aosta (AO) rendszámain a terület címere is látható volt.
  • A hátsó rendszám két különálló táblából állt, az egyik részen a területkód, a másikon a sorozatszámok voltak. A sorozatszámos tábla bal szélén az Olasz Köztársaság stilizált címere, felette a területkód kis betűkkel volt látható.

1976-os sorozat

AO 91207

Méretei: elöl: 270 mm * 60 mm; hátul az egysoros: 546 mm * 110 mm, a kétsoros: 335 mm * 218 mm.

Formátum: fekete alapon fehér és narancssárga karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: elöl #9999# TT, hátul TT*#9999# (területkódok); sorozatszámok növekedési sorrendje: 654321.

Megjegyzések:

  • Nem használták az C, I, J, O, Q betűket. Az X, Y, W betűket csak a Z-s sorozat kifutása után használták.
  • A sorozatszámban a betűkarakterek a hatkarakteres számsok teljes kifutása után, először első karakterként, majd utolsó karakterként lettek beiktatva. Egyszerre első és utolsó karakterkén nem álhatott betű!
  • Az első rendszámokon a területkód a sorozatszám után található.
  • Aosta (AO) rendszámain a terület címere is látható volt.
  • A hátsó rendszám két különálló táblából állt, az egyik részen a területkód (ezen a karakterek narancssárga színűek voltak), a másikon a sorozatszámok voltak. A sorozatszámos tábla bal szélén az Olasz Köztársaság stilizált címere, felette a területkód kis betűkkel volt látható. A kisbetűk felett egy kerek matricának készítettek elő helyet, de ezt végül is nem használták.

1960-as olimpiai sorozat

523 * GIOCHI OLIMPICI/Roma

Méretei: változóak.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: &&9 * GIOCHI OLIMPICI/Roma; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321. A számok és a felirat között a római olimpia szimbóluma látható (ötkarika, felette a testvéreket tápláló farkas, köztük az olimpia éve római számokkal kiírva).

Megjegyzés: A normál rendszámok mellett, kiegészítő rendszámként használták az olimpia ideje alatt a lezárt városrészben.

1948-as sorozat

CR 1/8075   AO*6/6480

Méretei: elöl: 270 mm * 60 mm; hátul az egysoros: 546 mm * 110 mm, a kétsoros: 335 mm * 218 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: elöl $99999 TT, hátul TT*$99999 (területkódok); sorozatszámok növekedési sorrendje: 654321.

Megjegyzések:

  • Nem használták az I, J, O, Q betűket.
  • Az első rendszámokon a területkód a sorozatszám után található.
  • A területkód és a sorozatszámok között az Olasz Köztársaság stilizált címere volt látható.
  • Aosta (AO) rendszámain a terület címere is látható volt.
  • A hátsó kétsoros rendszámokon a sorozatszám első illetve első két számjegye a felső sorba, a maradék négy pedig a második sorba került.
  • 1948-tól 1975-ig az első rendszámon a területkód és a számsor fel volt csrélve.
  • 1951-ben megváltozott a karakterek formája, a Garamond betűtípust Linear váltotta.
  • 1959-től bevezették a műanyag hordozójú rendszámokat.

Trieszti rendszámok 1948 és 1956 között

TS1*/2418

Méretei: elöl: 270 mm * 60 mm; hátul 1951-ig: 320 mm * 220 mm, 1952-től: 275 mm * 200 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: elöl TS &9999*, hátul TS &*/9999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A rendszám jobb szélén a város egykori címere látható, ez kétsoros rendszámon a felső sor jobb szélén látható.

Megjegyzések:

  • Ha a rendszám számértéke kisebb 1000-nél, akkor a hátsó rendszámok második sorában vezető nullát használtak, pl.: TS */0123.
  • Speciális rendszámok ebből az időszakból:
    • A Fekete Brigád speciális rendszámot használt, melyen a felső sorokban a brigád száma és a BRIGATA NERA felirat volt látható vörös színnel írva, alatta egy háromjegyű sorozatszám feketével, és nagyobb számokkal.
    • A Köztársasági Nemzeti Gárda (Guarda Nazionale Repubblicana) rendszámának formátuma G.N.R. 9999 formátumú volt.
    • A köztársaság Haditengerészetének rendszáma Xa M.A.S. 99999 (Xa M.A.S. = Decima Motobarca Armata Svan) formátumú volt.
    • Katonai rendszámokon az ANR, AR, ES, RSI kódok voltak láthatók, de ezek konkrét jelentése nem ismert. Ezen kívül számos egységnek saját, önkényesen használt kódja volt.
    • A köztársaság fegyveres erőiről lásd bővebben ezen az oldalon!

Olasz Szociális Köztársaság (1943-1945)

I-A/20835

Méretei: ismeretlenek.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: I-K/99999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • A második betű az adott jármű kategóriáját jelölte: A - tehergépjárművek, C - buszok, M - motorkerékpárok, R - pótkocsik, T - mezőgazdasági és munkagépek, V - személygépjárművek.
  • 0001-től 0700-ig tartó intervallum katonai járműveket jelölt.
  • Tehergépkocsikon a sorozatszám előtt egy A, buszokon és taxikon egy H, pótkocsikon pedig egy R betű is megtalálható.
  • A próbarendszámokon a sorozatszám előtt zölddel írva a PROVA felirat is szerepelt. Ezek a rendszámok általában egy- vagy kétszámjegyű sorozatszámmal készültek.
  • A területen a rendőrségi feladatokat az amerikai és brit haderők végezték, ezért a rendőrségi rendszámokon a felirat angolul volt ráírva. A rendszám formátuma POLICE 999* volt, ahol a betűk vörössel, a számok feketével voltak írva. A rendszám jobb szélén itt is látható volt a város címere.
  • A helyi vámőrség rendszáma hasonlított a rendőrségire, de itt a felirat Gd. di/FINANZA (Guarda di Finanza = “Vámőrség”) volt, vörös színnel írva. A sorozatszám itt is háromjegyű, és a címer is látható.
  • A helyi rendőrség rendszámain a felirat inverz színű volt (fekete POLIZIA AMM.VA szöveg, vörös számokkal).
  • A Jugoszláviához került egykori olasz területeken az akkori jugoszláv rendszámokat használtak. Ennek jellemző eleme a betűk és a számok közötti vörös csillag volt.

1932-es sorozat

NO 7914   1 AL

Méretei: elöl: 270 mm * 60 mm; hátul az egysoros: 546 mm * 110 mm, a kétsoros: 254 mm * 178 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: elöl &&&9 TT, hátul TT*&&&9 (területkódok); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Megjegyzések:

  • Az első rendszámokon a területkód a sorozatszám után található.
  • A területkód és a sorozatszámok között a fasizmus stilizált jelképe volt látható.
  • 1946-ig, a fasiszta éra alatt létezett néhány speciális szervezet, melynek saját kódja volt (a területkód helyett), ezek listája itt található. Ezek a rendszámok inverz színűek (fehér alapon feketével írtak) voltak.

1927-es sorozat

956*SO   71 ROMA   1927/*TO

Méretei: ismeretlenek.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: &&&9 TT (területkódok); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Megjegyzések:

  • Csak a hátsó rendszámokat adták ki központilag, az első rendszámot a tulajdonosnak kellett elkészíttetnie.
  • A területkód és a sorozatszámok között a fasizmus stilizált jelképe volt látható. Róma esetében ez a betűk alatt volt, a felirat aláhúzása közepén.
  • A motorkerékpárokon is ugyanilyen rendszám volt látható, csak az kétsoros elrendezésű volt.
  • 1928-tól, a fasiszta éra alatt létezett néhány speciális szervezet, melynek saját kódja volt (a területkód helyett), ezek listája itt található. Ezek a rendszámok inverz színűek (fehér alapon feketével írtak) voltak.

1905-ös sorozat

*34 2163

Méretei változóak.

Formátum: fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 00 &&999 vagy *00 &&999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • A területkód mindig vörös színnel volt írva, míg a sorozatszám mindig fekete volt.
  • A rendszámok kézzel festettek voltak, ezért számos eltérő karakterformájú rendszám létezett. Az egyedüli kikötés a szín volt és a számoknak minimum 3 cm magasnak kellett lenniük.
  • A motorkerékpárokon is ugyanilyen rendszám volt látható.
  • Pótkocsik is ilyen rendszámokat kaptak, de csak 1923-tól. Ezeken a rendszámokon felül a RIMORCHIO felirat volt olvasható.
  • A Touring Club Italiano rendszámainak elején a TCI címere is látható.
  • 1918-ig Trieste környéke az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozott, ezért ott nem olasz rendszámokat használtak. 1918 és 1921 között ideiglenesen TRI (Trieste város) és VG (Venezia Giulia tartomány) jelzésű rendszámokat használtak, formátumuk fehér alapon feketével írt TTAAA &&9 volt, ahol a területkód után az ezreseket római számokkal jelölték. 1922-től a normál olasz rendszámokat használták.
  • 1919 és 1923 között Trentino Olaszországhoz csatolása után ideiglenes rendszámokat használtak fehér alapon feketével írt T &&9 formátummal. 1923-tól a normál olasz rendszámokat használták.

1901-es sorozat

GENOVA 83

Méretei változóak.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TTTTTTTTTT &&9; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321.

Megjegyzések:

  • A rendszámok kézzel festettek voltak, ezért számos eltérő karakterformájú rendszám létezett.
  • A terület teljes neve szerepelt a rendszámon.
  • A motorkerékpárokon is ugyanilyen rendszám volt látható.
  • Egyes rendszámok elején az olasz címer is látható volt.

Motorkerékpárok rendszámai

1999-es sorozat

AF*/32486

Méretei: 165 mm * 165 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: € AA* €/99999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 76*/32154. A rendszám felső sorának bal szélén egy 30 mm széles függőleges kék sávban felül az Európai Unió zászlaja, alatta fehér színnel az I betű látható. A rendszám felső sorának jobb szélén egy 30 mm széles függőleges kék sávban felül egy okkersárga körben a rendszám kiadási évének utolsó két számjegye okkersárgával, alatta fehér színnel a kétkarakteres területkód látható.

Megjegyzések:

  • A jobb oldali sáv feliratai opcionálisak, nem minden tartományban használják.
  • Az első két betű után az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.
  • Nem használták az I, O, Q, U betűket.
  • A különleges sorozatokon szereplő betűkombinációkat (pl. CC, CD, EE, stb.) kihagyták a szekvenciából.
  • Aosta/Aoste (AO), Bolzano/Bozen (BZ) és Trento (TN) rendszámain a területkódnál a második betű felett a terület címere is látható.

1994-es sorozat

AH*/06465

Méretei: 165 mm * 165 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: AA*9/9999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 76*5/4321.

Megjegyzések:

  • A területkód és a sorozatszám között az Olasz Köztársaság címere látható.
  • Nem használták az I, O, Q, U betűket.
  • A különleges sorozatokon szereplő betűkombinációkat (pl. CC, CD, EE, stb.) kihagyták a szekvenciából.

1985-ös sorozat

Roma*53/5787

Méretei: 165 mm * 165 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TT*&9/9999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 65/4321.

Megjegyzések:

  • A területkód és a sorozatszám között az Olasz Köztársaság címere látható.
  • Aosta (AO), Bolzano/Bozen (BZ) és Trento (TN) rendszámain a területkód után a terület címere is látható.

1965-ös sorozat

RI*2/4003

Méretei: 165 mm * 165 mm.

Formátum: fehér alapon sötétkék karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TT*9/9999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 5/4321.

Megjegyzések:

  • A területkód és a sorozatszám között az Olasz Köztársaság címere látható.
  • Aosta (AO), Bolzano/Bozen (BZ) és Trento (TN) rendszámain a területkód után a terület címere is látható.

1935-ös sorozat

3894/*AR   Roma2/7572   15445/*AO

Méretei ismeretlenek.

Formátum: fehér alapon sötétkék karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: &&&9/*TT vagy TT*&9/9999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 65/4321.

Megjegyzések:

  • Ha a sorozatszám maximum négyjegyű volt, akkor a területkód a második sorba került, más esetben, a területkóddal kezdődött a rendszám, majd az első sorban még a sorozatszám első jegye volt látható, a maradék négy számjegy a második sorba került.
  • A területkód és a sorozatszám között látható volt egy címer, ami eleinte tartományonként, egyes esetekben szervezetenként elérő volt, majd 1949-től az Olasz Köztársaság címere vált hivatalossá.
  • Aosta (AO) rendszámain a területkód mindig a második sorban volt. Ezeken a rendszámokon a sorozatszám és a területkód között, a második sor elején, a terület címere volt látható, a karakterekkel azonos méretben.

1901-es sorozat

1935-ig a motorkerékpár-rendszámok megegyeztek a személygépkocsik rendszámaival. 1932 és 1935 között az 1927-es sorozatot használták a motorokon, csak 1935-ben tértek át az újabb verziókra

Mopedek rendszámai

Minden olyan jármű ezt a rendszámot kapja, amelynek a motortérfogata nem haladja meg az 50 cm²-t.

2007-es sorozat

X26/9DL

Méretei: 140 mm * 120 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: X##/###; sorozatszámok növekedési sorrendje: 654/321.

Megjegyzések:

  • Nem használják az 0, 1, A, E, I, O, Q, U betűket.
  • A sorozatszámokat úgy képezték, hogy minden egyes karakterben először a számokat, majd a betűket használták, csak ez után lépett feljebb egy nagyságrenddel a megelőző karakter, pl. X45/678, X45/679, X45/67B, X45/67C, ..., X45/67Z, X45/682, ...
  • Az első karakter előtt az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.
  • A rendszám nem a járműhöz, hanem a tulajdonoshoz kapcsolódik, így ugyanazt a rendszámot több jármű is viselheti.

1994-es sorozat

3L/AJ6

Méretei: 94 mm * 114 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: ##/###; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54/321.

Megjegyzések:

  • A rendszám hatszögletű.
  • Nem használják az I, O, Q, U betűket.
  • A sorozatszámokat úgy képezték, hogy minden egyes karakterben először a számokat, majd a betűket használták, csak ez után lépett feljebb egy nagyságrenddel a megelőző karakter, pl. 45/678, 45/679, 45/67A, 45/67B, ..., 45/67Z, 45/680, ... Az utolsó így kiadott sorozatszám az AF/080 volt.
  • Az első karakter előtt az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.
  • A rendszám nem a járműhöz, hanem a tulajdonoshoz kapcsolódik, így ugyanazt a rendszámot több jármű is viselheti.

Pótkocsi-rendszámok

2013-as sorozat

XA 149AX

Méretei: 520 mm * 110 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: € XA*999AA €; sorozatszámok növekedési sorrendje: 6 32154. A rendszám bal szélén egy 40 mm széles függőleges kék sávban felül az Európai Unió zászlaja, alatta fehér színnel az I betű látható. A rendszám jobb szélén egy 40 mm széles függőleges kék sávban felül egy okkersárga körben a rendszám kiadási évének utolsó két számjegye okkersárgával, alatta fehér színnel a kétkarakteres területkód látható.

Megjegyzések:

  • A jobb oldali sáv feliratai opcionálisak, nem minden tartományban használják.
  • A jobb oldali sávon a területkód általában egy matrica, hogy a jármű eladásakor egyszerűen, újragyártás nélkül cserélhető a felirat.
  • Az első két betű után az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.
  • Nem használták az I, O, Q, U betűket.
  • Aosta/Aoste (AO), Bolzano/Bozen (BZ) és Trento (TN) rendszámain a területkódnál a második betű felett a terület címere is látható.

1994-es sorozatok

A pótkocsikon két rendszámot használtak. Az egyik az ismétlőrendszám, amely tartalmilag megegyezik a vontató jármű rendszámával, a másik pedig a pótkocsi saját rendszáma.

Ismétlőrendszám:

AT R 593 RL

Saját rendszám:

RIMORCHIO/AA 92420

Méretei: az ismétlőrendszámok méretei megegyeznek a normál rendszám méreteivel (az egysoros: 520 mm * 110 mm, a kétsoros: 297 mm * 214 mm), a saját rendszám méretei 220 mm * 80 mm.

Formátum:

  • Ismétlőrendszám: fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: AAR999 AA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 76 321 54. A kisméretű R betű vörös színnel van írva.
  • Saját rendszám: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: RIMORCHIO/AA*99999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A RIMORCHIO felirat vörös színnel van írva.

Megjegyzések:

  • A saját rendszámot az ismétlőrendszám mellett kell elhelyezni.
  • Az ismétlőrendszámokon a betűk és a szám között egy kisméretű R látható.
  • Az ismétlőrendszámokat a tulajdonosnak kell elkészíteni a kapott fémlap és matricák segítségével.
  • A saját rendszámokon a betűk és a számok között az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.

1985-ös sorozatok

A pótkocsikon két rendszámot használtak. Az egyik az ismétlőrendszám, amely tartalmilag megegyezik a vontató jármű rendszámával, a másik pedig a pótkocsi saját rendszáma.

Ismétlőrendszám:

MI R 9G3513

Saját rendszám:

RIMORCHIO/CT 10106

Méretei: egysoros: 546 mm * 110 mm, kétsoros: 335 mm * 218 mm.

Formátum:

  • Ismétlőrendszám: fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TTR###99# (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 654321. A kisméretű R betű vörös színnel van írva.
  • Saját rendszám: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: RIMORCHIO/TT*99999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A RIMORCHIO felirat vörös színnel van írva.

Megjegyzések:

  • A saját rendszámot a pótkocsi jobb szélén kellett elhelyezni.
  • Az ismétlőrendszámokon a területkód és a sorozatszám között egy kisméretű R látható.
  • Az ismétlőrendszámokat a tulajdonosnak kell elkészíteni a kapott fémlap és matricák segítségével.
  • A saját rendszámokon a területkód és a sorozatszámok között az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.

1959-es sorozatok

Ekkor jelentek meg először különállóan az ismétlőrendszámok és a saját pótkocsirendszámok.

Ismétlőrendszám:

NO R 6/1487

Saját rendszám:

RIMORCHIO/99517*MI

Méretei: ismétlőrendszám: az egysoros: 546 mm * 110 mm, a kétsoros: 335 mm * 218 mm; saját rendszám: ismeretlen.

Formátum:

  • Ismétlőrendszám: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TTR$99999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 654321.
  • Saját rendszám: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: RIMORCHIO/99999*TT (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • A saját rendszámot a pótkocsi jobb szélén kellett elhelyezni.
  • Az ismétlőrendszámokon a területkód és a sorozatszám között egy kisméretű R látható, alatta az Olasz köztársaság stilizált címerével.
  • Az olyan pótkocsikon, amelyet több vontatójármű húzhat, és gyakran kell cserélni az ismétlőrendszámot, egyszerűen cserélhető, kézzel gyártott rendszámokat használtak. Ezek formátuma megegyezett a hivatalossal, de a színei, betűtípusai gyakran eltértek.
  • A sorozatszámok és a területkód között az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.
  • Aosta (AO) rendszámain a terület címere is látható volt, általában a köztársasági címer helyett a sorozatszám és a területkód között.
  • Saját rendszámokon a RIMORCHIO felirat a sorozatszámok felett látható, a területkód betűjének mérete pedig nagyobb, mint a számkaraktereké.

1927-es sorozat

1959-ig a pótkocsiknak csak saját rendszámuk volt, nem használtak még ismétlőrendszámot. A saját rendszám megegyezett a normál járműrendszámokkal, de szerepelt rajta a RIMORCHIO felirat is, 1931-ig felül (alatta egy sorban a sorozatszám és a területkód), utána alul, harmadik sorként.

CN*/2092/rimorchio

Méretei: 1932-től: elöl: 270 mm * 60 mm; hátul az egysoros: 546 mm * 110 mm, a kétsoros: 254 mm * 178 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TT*/&&&9/rimorchio (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Megjegyzések:

  • 1931 előtt a formátum rimorchio/&&&9*TT volt.
  • 1927 előtt teljes egészében megegyeztek a pótkocsirendszámok a normál járműrendszámokkal, azzal a kis különbséggel, hogy a rendszám tetején szerepelt a RIMORCHIO felirat is.

Olasz Vöröskereszt

2003-as sorozat:

CRI+A103A

1996-os sorozat:

CRI+A1268

1982-es sorozat:

CRI+9803

1920-as sorozat:

CRI+/8978   9955+CRI

Méretei: jelenleg: 520 mm * 110 mm, 1996 és 2003 között: 345 mm * 110 mm, régebbi sorozatoknál ismeretlen.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: CRI+A999A; sorozatszámok növekedési sorrendje: 53214. A CRI (Croce Rossa Italiana = “Olasz Vöröskereszt”) felirat és az utána következő Vöröskeresztes szimbólum vörös színnel, a sorozatszámok fekete színnel vannak írva.

Megjegyzések:

  • 1996-ig a vöröskereszt szimbóluma helyett egy vörös körbe írt vörös kereszt volt látható.
  • 1920-tól 1982-ig az első rendszámon a CRI felirat a rendszám végén volt látható és a vöröskereszt megelőzte ezt.
  • 1996 és 2003 között a rendszám formátuma CRI+A&999 volt.
  • 1920-tól 1996-ig a rendszám formátuma elöl &&&&9+CRI, hátul CRI+&&&&9 volt. Kétsoros hátsó rendszámoknál, amennyiben a sorozatszám ötjegyű volt, az első számjegy az első sorba került.
  • Vöröskeresztes pótkocsi-rendszámok a normál pótkocsirendszámokhoz hasonlóan készülnek, formátumuk megegyezik a normál vöröskeresztes rendszámmal, a saját rendszámon felül a RIMORCHIO felirat olvasható, az ismétlőrendszám megegyezik az alaprendszámmal, de sárga alapra készül és látható rajta a kisméretű R betű is. A saját rendszámokon a sorozatszámok maximum karakterszáma négy lehet. Bővebben a normál pótkocsi-rendszámokról itt!
  • Próbarendszámok formátuma megegyezik a normál vöröskeresztes rendszámokkal, de a rendszám tetején, vagy a vöröskeresztes szimbólum felett a zöld színű PROVA felirat is megtalálható.