Navigáció: Főoldal | Rendszámok | Európa | Magyaroroszág
Magyarország (H)
Az oldal összeállításában nagy segítségemre volt Veszner Ádám, ezért külön köszönet neki!
1959-es sorozat
Normál rendszámok
1959-től az 1990-es új rendszámok teljes lecseréléséig, azaz 1994-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: elöl: 300 mm * 90 mm, személygépjárműveken hátul: 365 mm * 125 mm, tehergépjárműveken hátul, valamint pótkocsikon: 230 mm * 210 mm, motorkerékpárokon: 185 mm * 165 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek vagy fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: AA-99-99, kétsoros: AA/99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 65-43-21.
Megjegyzések: Egyes különleges típusokat a rendszám színével és a betűk jelentésével különböztettek meg. Ezek a különleges formák a következők voltak (a * helyén bármilyen betű állhat):
- Fehér alapon feketével írt A (csak egy betű!): Kiemelt fontosságú állami vezetők járművei
- Fehér alapon feketével írt AB: Állami és tanácsi tulajdonú vállalatok személyautói
- Fekete alapon fehérrel írt AB: Nem hagyományos szolgáltató személygépjármű
- Fehér alapon feketével írt BA: Belügyi és az államigazgatás szerveinek személygépjárműi
- Fehér alapon feketével írt BK, EK, KD, NA, NC, OA: Motorkerékpárok
- Fehér alapon feketével írt BV: Autóbuszok (1980-tól)
- Fekete alapon fehérrel írt F*: Állami és tanácsi tulajdonú vállaltok tehergépjárműi
- Fekete alapon fehérrel írt GA: Közüzemű autóbuszok (BKV, MKV, stb.)
- Fehér alapon feketével írt GB: Vállalatok, intézmények saját tulajdonú autóbuszai
- Fehér alapon feketével írt HA, HB: Honvédségi személygépjárművek
- Fehér alapon feketével írt HF: Honvédségi vontató-szállító gépkocsik (elsősorban Ural 4320)
- Fehér alapon feketével írt HG: Honvédségi autóbuszok, törzsbuszok
- Fehér alapon feketével írt HH: Honvédségi híradós járművek
- Fehér alapon feketével írt HK: Honvédségi motorkerékpárok
- Fehér alapon feketével írt HL: Honvédségi lokátoros és vontató gépkocsik
- Fehér alapon feketével írt HM: Honvédségi műhelygépkocsik, gépjárművontatók, tüzérségi bemérő gépkocsik
- Fehér alapon feketével írt HN: Honvédségi motorkerékpárok
- Fehér alapon feketével írt HP: Honvédségi műszaki alakulatok járművei - hídrakók,hídvetők, aknakereső gépkocsik, építő alakulatok platós és billenős járművei, egyéb platós gépkocsik
- Fehér alapon feketével írt HR: Honvédségi könnyű teherbírású terepjáró tehergépkocsik (GAZ-63, GAZ-66, UAZ -469, stb.
- Fehér alapon feketével írt HS: Honvédségi egészségügyi, vegyvédelmi és tűzoltó gépkocsik
- Fehér alapon feketével írt HT: Honvédségi tehergépjárművek
- Fehér alapon feketével írt HV: Honvédségi vontató-szállító gépkocsik (Ural 375D,Csepel D-566, Zil-157, Dac-665T, stb.)
- Fehér alapon feketével írt HX: Honvédségi pótkocsik
- Fehér alapon feketével írt HZ: Honvédségi tartálykocsik
- Fekete alapon fehérrel írt JA, JB: Taxik
- Fehér alapon feketével írt MA, MB: Mentők
- Fehér alapon feketével írt PA: Posta (1976-ig)
- Fehér alapon feketével írt R*: Rendőrség
- Fehér alapon feketével írt SA: Szövetkezetek, vállalkozások, társadalmi szervezetek teherautói
- Fehér alapon feketével írt TO, TU: Tűzoltóság
- Fehér alapon feketével írt VA: Vontatók, nyergesvontatók
- Fehér alapon feketével írt XA - XV: Pótkocsik, félpótkocsik, utánfutók
- Fekete alapon fehérrel írt XA - XV: Állami vagy tanácsi tulajdonú pótkocsik, félpótkocsik, utánfutók
- Fehér alapon feketével írt XX: Bérelt jármű
- Fekete alapon fehérrel írt Y*: AKÖV, TEFU, VOLÁN-tröszt teherautói
Diplomáciai rendszámok
1959-től az 1990-es új rendszámok teljes lecseréléséig, azaz 1994-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: elöl: 300 mm * 90 mm, személygépjárműveken hátul: 365 mm * 125 mm, tehergépjárműveken hátul, valamint pótkocsikon: 230 mm * 210 mm, motorkerékpárokon: 185 mm * 165 mm.
Formátum: kék alapon fehér karakterek vagy fehér alapon vörös karakterek vagy fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: CC-99-99, kétsoros: CC/99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 43-21.
Megjegyzések: Egyes különleges típusokat a rendszám színével és a betűk jelentésével különböztettek meg. Ezek a különleges formák a következők voltak:
- Fehér alapon vörössel írt CC: Diplomáciai testületek nem diplomáciai jellegű járművei
- Fehér alapon feketével írt CD: Diplomáciai kirendeltségek vezetőinek (diplomaták) járművei
- Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt CK: Magyarországon élő külföldi államplgárok járművei
- Kék alapon fehérrel írt DT: Diplomáciai testületek járművei
Ideiglenes rendszámok
1959-től az 1990-es új rendszámok teljes lecseréléséig, azaz 1994-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: E, Z-s: 365 mm * 125 mm, PRÓBA: 230 mm * 210 mm, VÁM: 400 mm * 90 mm.
Formátum: fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: K-&99-99, kétsoros: K/99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 43-21.
Megjegyzések: Egyes különleges típusokat a rendszám színével és a betűk jelentésével különböztettek meg. Ezek a különleges formák a következők voltak:
- Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt E: 30 napos ideiglenes rendszám, általában elveszett rendszám pótlásáig használták
- Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt PRÓBA: Javítás közbeni ideiglenes rendszám (próbaút, vizsgára, stb.) Ebből a rendszámból létezett teljesen vörös feliratos is.
- Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt VÁM: Vámkezelés alatti járművek
- Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt Z: 30 napon belül az országból kiszállítandó jármű
Mezőgazdasági járművek rendszámai
1959-től 1999-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használhatók!
Méretei: 250 mm * 250 mm * 250 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 999/99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 543/21. A rendszám csúcsára állított háromszög alakú.
Mezőgazdasági járművek pótkocsijainak rendszámai
1959-től 1999-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használhatók!
Méretei: 250 mm * 250 mm * 250 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: K9/9999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 65/4321. A rendszám talpára állított háromszög alakú.
1948-as sorozat
Személygépjárművek rendszámai
1948-tól 1958-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: elöl: 255 mm * 90 mm; hátul: 210 mm * 190 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: elöl: AA 999, hátul: *AA/999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54/321. A hátsó rendszámon a betűk előtt a Kossuth-címer látható.
Megjegyzések:
- Az alumínium táblák hátoldalán az “Országos Gépjáróműügyi és Közúti Közlekedésrendészeti Bizottság” felirat olvasható.
- 1949 után a címert lecserélték egy címerpajzs alakú trikolórra, majd 1950-től már egyáltalán nem szerepelt a rendszámokon címerpajzs.
Motorkerékpárok rendszámai
1948-tól 1958-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: 165 mm * 185 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: *AA/999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54/321. A betűk előtt a Kossuth-címer látható.
Megjegyzések:
- Az alumínium táblák hátoldalán az “Országos Gépjáróműügyi és Közúti Közlekedésrendészeti Bizottság” felirat olvasható.
- 1949 után a címert lecserélték egy címerpajzs alakú trikolórra, majd 1950-től már egyáltalán nem szerepelt a rendszámokon címerpajzs.
1933-as sorozat
Személygépjárművek rendszámai
1933-tól 1947-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: 255 mm * 90 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: AA 999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54 321.
Megjegyzés: A táblákat két horganyzott vaslemezből préselték össze, a hátsó oldalon látható 4-5 milliméteres “ráhajtással”. A hátsó lemezbe préselték bele a kör alakú pecsétet, domború nyomással, melyen az “Országos Közlekedésrendészeti Bizottság - Budapest” felirat volt látható.
Tehergépjárművek rendszámai
1933-tól 1947-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: 235 mm * 295 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 999/AA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321/54.
Megjegyzés: A táblákat két horganyzott vaslemezből préselték össze, a hátsó oldalon látható 4-5 milliméteres “ráhajtással”. A hátsó lemezbe préselték bele a kör alakú pecsétet, domború nyomással, melyen az “Országos Közlekedésrendészeti Bizottság - Budapest” felirat volt látható.
Katonai járművek rendszámai
1933-tól 1947-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: 235 mm * 295 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 999/AA*; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321/54. A betűk után egy címerpajzsba helyezett trikolór látható.
Megjegyzés: A táblákat két horganyzott vaslemezből préselték össze, a hátsó oldalon látható 4-5 milliméteres “ráhajtással”. A hátsó lemezbe préselték bele a kör alakú pecsétet, domború nyomással, melyen az “Országos Közlekedésrendészeti Bizottság - Budapest” felirat volt látható.
Motorkerékpárok rendszámai
1933-tól 1947-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: 165 mm * 185 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 999/AA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321/54.
Megjegyzés: A táblákat két horganyzott vaslemezből préselték össze, a hátsó oldalon látható 4-5 milliméteres “ráhajtással”. A hátsó lemezbe préselték bele a kör alakú pecsétet, domború nyomással, melyen az “Országos Közlekedésrendészeti Bizottság - Budapest” felirat volt látható.
1922-es sorozat
Standard rendszámok
1922-től 1932-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: 280 mm * 95 mm.
Formátum: fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TT. 99-999 vagy T. 99-999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54-321. A területkód vörös színnel volt írva.
Megjegyzések: A városok rövidítései a következők voltak:
- BP. - Budapest város; ezen belül az első két szám a következőket jelentette:
- 16 - Közlekedési vállalatok
- 17 - Buszok, taxik
- 20-33 - Személyautók
- 34-38 - Teherautók
- 39 - Speciális járművek
- 80-90 - Motorkerékpárok
- B. - Budapest vonzáskörzete
- D. - Debrecen
- E. - Székesfehérvár
- M. - Miskolc
- O. - Győr, Szombathely, Sopron
- P. - Pécs
- S. - Szeged
Próba rendszámok
1922-től 1958-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!
Méretei: 350 mm * 200 mm.
Formátum: fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: PRÓBAKOCSI &&9; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321. A PRÓBAKOCSI felirat vörös színnel volt írva.
Megjegyzés: A rendszámot két alumíniumlemezből préselték és bőrszíjakkal kötötték az autóhoz.
1906-os sorozat
Az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása után az ott használt sorozatot folytatták 1922-ig. A részleteket lásd ott!