Magyar Köztársaság
·
Republika Ungariya
·
Republik Ungarn
·
Republika Mađarska
·
Maďarská republika
·
Republica Ungară
·
Угорська Республіка
·
Република Мађарска
·
Republika Madžarska
·
Republika Węgierska
·
Δημοκρατία της Ουγγαρίας
·
Унгарска Република
·
Республика Мадярщина
·
Հունզարիայի Հանրապետություն

Magyarország zászlaja

Területe: 93 030 km2; lakossága: 10 020 000 fő (2009); fővárosa: Budapest; hivatalos nyelve: magyar, a kisebbségi önkormányzatok területén a cigány, a német, a horvát, a szlovák, a román, az ukrán, a szerb, a szlovén, a lengyel, a görög, a bolgár, a ruszin, az örmény is; közigazgatási beosztása: 7 régió, ezen belül: 19 megye és a főváros, ezen belül 174 kistérség, ezen belül 23 megyei jogú város, 305 város, 118 nagyközség és 2706 község; pénzneme: 1 forint = 100 fillér; nemzetközi gépkocsijele: H.

Közlekedés módja: jobboldali; rendszámok kiadása: párban.

Független parlamentáris köztársaság.
A magyar történelmet bővebben lásd a Wikipédiában.
2004. május 1. óta tagja az Európai Uniónak.

Magyarország elhelyezkedése Európában

Magyarország (H)

Az oldal összeállításában nagy segítségemre volt Veszner Ádám, ezért külön köszönet neki!

1959-es sorozat

Normál rendszámok

1959-től az 1990-es új rendszámok teljes lecseréléséig, azaz 1994-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

OE 59-62   CE-26-50   FS-06-88

Méretei: elöl: 300 mm * 90 mm, személygépjárműveken hátul: 365 mm * 125 mm, tehergépjárműveken hátul, valamint pótkocsikon: 230 mm * 210 mm, motorkerékpárokon: 185 mm * 165 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek vagy fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: AA-99-99, kétsoros: AA/99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 65-43-21.

Megjegyzések: Egyes különleges típusokat a rendszám színével és a betűk jelentésével különböztettek meg. Ezek a különleges formák a következők voltak (a * helyén bármilyen betű állhat):

  • Fehér alapon feketével írt A (csak egy betű!): Kiemelt fontosságú állami vezetők járművei
  • Fehér alapon feketével írt AB: Állami és tanácsi tulajdonú vállalatok személyautói
  • Fekete alapon fehérrel írt AB: Nem hagyományos szolgáltató személygépjármű
  • Fehér alapon feketével írt BA: Belügyi és az államigazgatás szerveinek személygépjárműi
  • Fehér alapon feketével írt BK, EK, KD, NA, NC, OA: Motorkerékpárok
  • Fehér alapon feketével írt BV: Autóbuszok (1980-tól)
  • Fekete alapon fehérrel írt F*: Állami és tanácsi tulajdonú vállaltok tehergépjárműi
  • Fekete alapon fehérrel írt GA: Közüzemű autóbuszok (BKV, MKV, stb.)
  • Fehér alapon feketével írt GB: Vállalatok, intézmények saját tulajdonú autóbuszai
  • Fehér alapon feketével írt HA, HB: Honvédségi személygépjárművek
  • Fehér alapon feketével írt HF: Honvédségi vontató-szállító gépkocsik (elsősorban Ural 4320)
  • Fehér alapon feketével írt HG: Honvédségi autóbuszok, törzsbuszok
  • Fehér alapon feketével írt HH: Honvédségi híradós járművek
  • Fehér alapon feketével írt HK: Honvédségi motorkerékpárok
  • Fehér alapon feketével írt HL: Honvédségi lokátoros és vontató gépkocsik
  • Fehér alapon feketével írt HM: Honvédségi műhelygépkocsik, gépjárművontatók, tüzérségi bemérő gépkocsik
  • Fehér alapon feketével írt HN: Honvédségi motorkerékpárok
  • Fehér alapon feketével írt HP: Honvédségi műszaki alakulatok járművei - hídrakók,hídvetők, aknakereső gépkocsik, építő alakulatok platós és billenős járművei, egyéb platós gépkocsik
  • Fehér alapon feketével írt HR: Honvédségi könnyű teherbírású terepjáró tehergépkocsik (GAZ-63, GAZ-66, UAZ -469, stb.
  • Fehér alapon feketével írt HS: Honvédségi egészségügyi, vegyvédelmi és tűzoltó gépkocsik
  • Fehér alapon feketével írt HT: Honvédségi tehergépjárművek
  • Fehér alapon feketével írt HV: Honvédségi vontató-szállító gépkocsik (Ural 375D,Csepel D-566, Zil-157, Dac-665T, stb.)
  • Fehér alapon feketével írt HX: Honvédségi pótkocsik
  • Fehér alapon feketével írt HZ: Honvédségi tartálykocsik
  • Fekete alapon fehérrel írt JA, JB: Taxik
  • Fehér alapon feketével írt MA, MB: Mentők
  • Fehér alapon feketével írt PA: Posta (1976-ig)
  • Fehér alapon feketével írt R*: Rendőrség
  • Fehér alapon feketével írt SA: Szövetkezetek, vállalkozások, társadalmi szervezetek teherautói
  • Fehér alapon feketével írt TO, TU: Tűzoltóság
  • Fehér alapon feketével írt VA: Vontatók, nyergesvontatók
  • Fehér alapon feketével írt XA - XV: Pótkocsik, félpótkocsik, utánfutók
  • Fekete alapon fehérrel írt XA - XV: Állami vagy tanácsi tulajdonú pótkocsik, félpótkocsik, utánfutók
  • Fehér alapon feketével írt XX: Bérelt jármű
  • Fekete alapon fehérrel írt Y*: AKÖV, TEFU, VOLÁN-tröszt teherautói

Diplomáciai rendszámok

1959-től az 1990-es új rendszámok teljes lecseréléséig, azaz 1994-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

DT-41-04   CC-10-65   CD-24-97

Méretei: elöl: 300 mm * 90 mm, személygépjárműveken hátul: 365 mm * 125 mm, tehergépjárműveken hátul, valamint pótkocsikon: 230 mm * 210 mm, motorkerékpárokon: 185 mm * 165 mm.

Formátum: kék alapon fehér karakterek vagy fehér alapon vörös karakterek vagy fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: CC-99-99, kétsoros: CC/99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 43-21.

Megjegyzések: Egyes különleges típusokat a rendszám színével és a betűk jelentésével különböztettek meg. Ezek a különleges formák a következők voltak:

  • Fehér alapon vörössel írt CC: Diplomáciai testületek nem diplomáciai jellegű járművei
  • Fehér alapon feketével írt CD: Diplomáciai kirendeltségek vezetőinek (diplomaták) járművei
  • Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt CK: Magyarországon élő külföldi államplgárok járművei
  • Kék alapon fehérrel írt DT: Diplomáciai testületek járművei

Ideiglenes rendszámok

1959-től az 1990-es új rendszámok teljes lecseréléséig, azaz 1994-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

PRÓBA 27-40   PRÓBA 18-12

E-49-70   Z-66-93   VÁM-200-70

Méretei: E, Z-s: 365 mm * 125 mm, PRÓBA: 230 mm * 210 mm, VÁM: 400 mm * 90 mm.

Formátum: fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: K-&99-99, kétsoros: K/99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 43-21.

Megjegyzések: Egyes különleges típusokat a rendszám színével és a betűk jelentésével különböztettek meg. Ezek a különleges formák a következők voltak:

  • Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt E: 30 napos ideiglenes rendszám, általában elveszett rendszám pótlásáig használták
  • Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt PRÓBA: Javítás közbeni ideiglenes rendszám (próbaút, vizsgára, stb.) Ebből a rendszámból létezett teljesen vörös feliratos is.
  • Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt VÁM: Vámkezelés alatti járművek
  • Fehér alapon feketével írt rendszám, de vörössel írt Z: 30 napon belül az országból kiszállítandó jármű

Mezőgazdasági járművek rendszámai

1959-től 1999-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használhatók!

331 62

Méretei: 250 mm * 250 mm * 250 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 999/99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 543/21. A rendszám csúcsára állított háromszög alakú.

Mezőgazdasági járművek pótkocsijainak rendszámai

1959-től 1999-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használhatók!

B0 3587

Méretei: 250 mm * 250 mm * 250 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: K9/9999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 65/4321. A rendszám talpára állított háromszög alakú.

1948-as sorozat

Személygépjárművek rendszámai

1948-tól 1958-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

*CD 999

Méretei: elöl: 255 mm * 90 mm; hátul: 210 mm * 190 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: elöl: AA 999, hátul: *AA/999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54/321. A hátsó rendszámon a betűk előtt a Kossuth-címer látható.

Megjegyzések:

  • Az alumínium táblák hátoldalán az “Országos Gépjáróműügyi és Közúti Közlekedésrendészeti Bizottság” felirat olvasható.
  • 1949 után a címert lecserélték egy címerpajzs alakú trikolórra, majd 1950-től már egyáltalán nem szerepelt a rendszámokon címerpajzs.

Motorkerékpárok rendszámai

1948-tól 1958-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

*OA 418   *DB 712

Méretei: 165 mm * 185 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: *AA/999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54/321. A betűk előtt a Kossuth-címer látható.

Megjegyzések:

  • Az alumínium táblák hátoldalán az “Országos Gépjáróműügyi és Közúti Közlekedésrendészeti Bizottság” felirat olvasható.
  • 1949 után a címert lecserélték egy címerpajzs alakú trikolórra, majd 1950-től már egyáltalán nem szerepelt a rendszámokon címerpajzs.

1933-as sorozat

Személygépjárművek rendszámai

1933-tól 1947-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

AF 487

Méretei: 255 mm * 90 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: AA 999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54 321.

Megjegyzés: A táblákat két horganyzott vaslemezből préselték össze, a hátsó oldalon látható 4-5 milliméteres “ráhajtással”. A hátsó lemezbe préselték bele a kör alakú pecsétet, domború nyomással, melyen az “Országos Közlekedésrendészeti Bizottság - Budapest” felirat volt látható.

Tehergépjárművek rendszámai

1933-tól 1947-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

293 FU

Méretei: 235 mm * 295 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 999/AA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321/54.

Megjegyzés: A táblákat két horganyzott vaslemezből préselték össze, a hátsó oldalon látható 4-5 milliméteres “ráhajtással”. A hátsó lemezbe préselték bele a kör alakú pecsétet, domború nyomással, melyen az “Országos Közlekedésrendészeti Bizottság - Budapest” felirat volt látható.

Katonai járművek rendszámai

1933-tól 1947-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

672 8B*

Méretei: 235 mm * 295 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 999/AA*; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321/54. A betűk után egy címerpajzsba helyezett trikolór látható.

Megjegyzés: A táblákat két horganyzott vaslemezből préselték össze, a hátsó oldalon látható 4-5 milliméteres “ráhajtással”. A hátsó lemezbe préselték bele a kör alakú pecsétet, domború nyomással, melyen az “Országos Közlekedésrendészeti Bizottság - Budapest” felirat volt látható.

Motorkerékpárok rendszámai

1933-tól 1947-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

071 TG

Méretei: 165 mm * 185 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 999/AA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321/54.

Megjegyzés: A táblákat két horganyzott vaslemezből préselték össze, a hátsó oldalon látható 4-5 milliméteres “ráhajtással”. A hátsó lemezbe préselték bele a kör alakú pecsétet, domború nyomással, melyen az “Országos Közlekedésrendészeti Bizottság - Budapest” felirat volt látható.

1922-es sorozat

Standard rendszámok

1922-től 1932-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

BP. 25-030

Méretei: 280 mm * 95 mm.

Formátum: fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TT. 99-999 vagy T. 99-999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54-321. A területkód vörös színnel volt írva.

Megjegyzések: A városok rövidítései a következők voltak:

  • BP. - Budapest város; ezen belül az első két szám a következőket jelentette:
    • 16 - Közlekedési vállalatok
    • 17 - Buszok, taxik
    • 20-33 - Személyautók
    • 34-38 - Teherautók
    • 39 - Speciális járművek
    • 80-90 - Motorkerékpárok
  • B. - Budapest vonzáskörzete
  • D. - Debrecen
  • E. - Székesfehérvár
  • M. - Miskolc
  • O. - Győr, Szombathely, Sopron
  • P. - Pécs
  • S. - Szeged

Próba rendszámok

1922-től 1958-ig voltak hivatalosan forgalomban. Ma már nem használható!

PRÓBAKOCSI 87

Méretei: 350 mm * 200 mm.

Formátum: fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: PRÓBAKOCSI &&9; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321. A PRÓBAKOCSI felirat vörös színnel volt írva.

Megjegyzés: A rendszámot két alumíniumlemezből préselték és bőrszíjakkal kötötték az autóhoz.

1906-os sorozat

Az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása után az ott használt sorozatot folytatták 1922-ig. A részleteket lásd ott!