Románia
·
România

·
Rumuniya

Románia zászlaja

Területe: 238 391 km2; lakossága: 22 215 421 fő (2009); fővárosa: București (Bukarest); hivatalos nyelve: román, de regionális kisebbségi nyelvként használják még a magyart és a cigányt; közigazgatási beosztása: 8 régió (regiune), ezen belül: 41 megye (județ) és 1 főváros (capitală), ezen belül 211 város (oraș), 103 városi község (municipiu), 2827 vidéki község (comuna), ezen belül 13 092 település (sat); pénzneme: 1 román leu (lej) = 100 ban; nemzetközi gépkocsijele: RO.

Közlekedés módja: jobboldali; rendszámok kiadása: párban.

Független elnöki-parlamentáris köztársaság.
Románia területe már az ősidők óta lakott. A dák törzsek - a románok ősei - i. e. 400-as évektől itt élnek. A rómaiak Dacia néven provinciát alakítottak itt ki a mai Erdély és Oltenia területén. Az ezt követő években különböző vándorló törzsek éltek a területen, míg Erdély területét el nem foglalták a magyarok. A mai Románia többi részén sztyeppei nomádok éltek. Erdély a XVI. századig a Magyar Királyság része, Havasalföld és Moldva hűbéri viszonyban állt vele. Erdély egy ideig Erdélyi Fejedelemség néven önálló államalakulat volt, később az Osztrák-Magyar Monarchia rése lett. Ugyanezen idő alatt a többi román terület az Oszmán Birodalom uralma alatt állt. 1862-ben ez utóbbi területek egyesültek, és Románia néven autonómiát kaptak a törököktől, 1877-ben elnyerte teljes függetlenségét. Az I. világháború után Románia megkapta Erdélyt, de elvesztette a Moldova területét, melyet az oroszok foglaltak el. A II. világháborúban a németek oldalán harcold, de 1944-ben sikerült kiugrania a szövetségből, és nyertes félként visszakapta a háború alatt elcsatolt Észak-Erdélyt. A háború után kommunista rezsim épült ki, ami később Ceaușescu vezetésével önkényuralmi rendszerré vált. 1989-ben demokratikus forradalom vetett ennek véget. Többpártrendszer és parlamenti demokrácia alakult ki. Románia 2004-ben belépett a NATO-ba.
2007. január 1. óta tagja az Európai Uniónak.

Románia elhelyezkedése Európában

Románia - România (RO)

Románia nemzetközi autójele 1980-ig R volt!

1966-os rendszámok

Standard rendszámok

2-SV 5735   4-CJ*5307

4-MS*557

46-B/2577

Méretei: változóak, megszüntetésük előtt általában: 520 mm * 110 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel; latinbetűs írás; kódolás: KK-TT-&&999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A területkód és a sorozatszám között a hátsó rendszámokon egy érvényesítő matrica látható.

Megjegyzések:

  • Az első számcsoport a jármű kategóriájára utalt: 120: személygépkocsik (1990 után minden magánhasználatú jármű; a 20 sorozatot sohasem adták ki!); 2130: mindenfajta teherszállító jármű; 3140: buszok, közszolgálati járművek; 4145: traktorok, munkagépek, mezőgazdasági eszközök; 4650: motorkerékpárok. A külföldi személyek és szervezetek általában 12-es kezdetű sorozatot kaptak, hasonlóan a kölcsönözhető járműveknek a 14-es sorozat járt.
  • A rendszám bevezetése utáni években még előfordultak régi területkódokat használó rendszámok (pl. PL - Ploiești a mai PH - Prahova helyett).
  • A második számcsoport legkisebb sorozatszáma a 101 lehetett. Egyéb háromjegyű sorszámok általában vezető beosztású embereknek járt. Ötszámjegyű rendszámokat csak Bukarestben és környékén (Ilfov megyében) használtak.
  • Az állam (még inkább minisztérium, illetve más állami szervezetek) tulajdonában álló járművek rendszáma sárga alapú volt.
  • Az egyházi járművek rendszámai inverzek, azaz fekete alapon fehér karakterekkel írtak voltak.
  • A motorkerékpárok rendszámai négyzet alakúak voltak, de a két felső sarkuk le volt vágva, így a legfelső sorba került az érvényesítő matrica. A korai rendszámok négyszögletesek voltak, és nem volt rajtuk érvényesítő matrica.
  • 1992-től fényvisszaverős lett a rendszám alapszíne.

Ideiglenes rendszámok

CJ 1238   AG-010394

Méretei: változóak, megszüntetésük előtt általában: 520 mm * 110 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel; latinbetűs írás; kódolás: TT &&999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • Eredetileg ezek a rendszámok 0-val kezdődtek.
  • 1978-tól a felirat színe vörösre váltott, az alapszín pedig fényvisszaverős lett. Ekkortól ismét 0-val kezdődtek a sorozatszámok, amik a vezető nullával már hatjegyűek lettek.

Próbarendszámok

01954*PH

Méretei: változóak, megszüntetésük előtt általában: 520 mm * 110 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel; latinbetűs írás; kódolás: 09999*TT (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A sorozatszám és a területkód között a hátsó rendszámokon egy érvényesítő matrica látható.

Megjegyzések: 1978-ban bevezették a ma is használatos fényvisszaverős fehér alapon vörössel írt sorozatot, melynek a formátuma TT 999 PROBE lett.

Katonai rendszámok

A-58941

Méretei: változóak.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel vagy keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: A-&&999 (A - Armată “Hadsereg”); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések: A rendszám bevezetésekor a betű a következő lehetett: A - Aer “Levegő” (Légierő); I - Înzestrare “Logisztika”; M - Marină “Haditengerészet”; U - Uscat “Föld” (Szárazföldi erők).

Diplomáciai rendszámok

CD/282   TC/1043

Méretei: ismeretlenek.

Formátum: fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: CD/&&&9 vagy TC/&&&9; sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A betűk vörös színnel, a számok feketével voltak írva.

Megjegyzések: A CD a diplomáciai védettséggel rendelkezők járművei, a TC pedig a védettséggel nem rendelkező technikai és adminisztratív személyzet járművei kaphattak.

1908-as rendszámok

Ezek a rendszámok ma már nem használhatók!

14-TL   31809-B

B/14547

Méretei: változóak.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek vagy fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel vagy keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: &&&&9-TTT (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • Motorkerékpárok hátsó rendszámain a területkód a felső sorba került, és a rendszám két felső sarka le volt vágva, így az hatszögletű lett.
  • A sorozatszámok 1-gyel kezdődtek, kivéve Bukarestben, ahol 0-val, ezt Bibescu herceg kapta, aki az akkori autóklub elnöke volt. A II. világháború után ez megváltozott, akkor a legkisebb sorozatszám a 101 volt.
  • A területkódok az idők során változhattak, az éppen aktuális névváltoztatásoknak megfelelően. Hosszuk egy-, két- illetve háromkarakteres lehetett.
  • A királyi rendszámokon csak egy korona volt látható.
  • Egyes megyékben a sorozatszámok intervalluma is jelentést hordozott, valamint voltak kiegészítő jelzések is, mint például Bukarestben a Tx utótag, ami a taxikat jelölte.
  • Ritkán előfordultak a CO (Cetățean de Onorare “Tiszteletbeli Polgár”) kódolású rendszámok is, amelyeket a mai tiszteltbeli konzul státusnak megfelelő személyek kaphatták

XX. század eleji rendszámok

Ezek a rendszámok ma már nem használhatók!

239

Méretei: változóak.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: &&9; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321.

Megjegyzések:

  • A sorozatszámok 0-val kezdődtek, ezt Bibescu herceg kapta, aki az akkori autóklub elnöke volt.
  • A sorozatszám nem a járművekhez, hanem a tulajdonosokhoz tartozott. A kiadott sorozatszámokat és a hozzájuk tartozó tulajdonosokat időszakonként közzétették az autóklub akkori számaiban.