Navigáció: Főoldal | Rendszámok | Európa | Románia
Románia - România (RO)
Románia nemzetközi autójele 1980-ig R volt!
1966-os rendszámok
Standard rendszámok
Méretei: változóak, megszüntetésük előtt általában: 520 mm * 110 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel; latinbetűs írás; kódolás: KK-TT-&&999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A területkód és a sorozatszám között a hátsó rendszámokon egy érvényesítő matrica látható.
Megjegyzések:
- Az első számcsoport a jármű kategóriájára utalt: 1 — 20: személygépkocsik (1990 után minden magánhasználatú jármű; a 20 sorozatot sohasem adták ki!); 21 — 30: mindenfajta teherszállító jármű; 31 — 40: buszok, közszolgálati járművek; 41 — 45: traktorok, munkagépek, mezőgazdasági eszközök; 46 — 50: motorkerékpárok. A külföldi személyek és szervezetek általában 12-es kezdetű sorozatot kaptak, hasonlóan a kölcsönözhető járműveknek a 14-es sorozat járt.
- A rendszám bevezetése utáni években még előfordultak régi területkódokat használó rendszámok (pl. PL - Ploiești a mai PH - Prahova helyett).
- A második számcsoport legkisebb sorozatszáma a 101 lehetett. Egyéb háromjegyű sorszámok általában vezető beosztású embereknek járt. Ötszámjegyű rendszámokat csak Bukarestben és környékén (Ilfov megyében) használtak.
- Az állam (még inkább minisztérium, illetve más állami szervezetek) tulajdonában álló járművek rendszáma sárga alapú volt.
- Az egyházi járművek rendszámai inverzek, azaz fekete alapon fehér karakterekkel írtak voltak.
- A motorkerékpárok rendszámai négyzet alakúak voltak, de a két felső sarkuk le volt vágva, így a legfelső sorba került az érvényesítő matrica. A korai rendszámok négyszögletesek voltak, és nem volt rajtuk érvényesítő matrica.
- 1992-től fényvisszaverős lett a rendszám alapszíne.
Ideiglenes rendszámok
Méretei: változóak, megszüntetésük előtt általában: 520 mm * 110 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel; latinbetűs írás; kódolás: TT &&999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.
Megjegyzések:
- Eredetileg ezek a rendszámok 0-val kezdődtek.
- 1978-tól a felirat színe vörösre váltott, az alapszín pedig fényvisszaverős lett. Ekkortól ismét 0-val kezdődtek a sorozatszámok, amik a vezető nullával már hatjegyűek lettek.
Próbarendszámok
Méretei: változóak, megszüntetésük előtt általában: 520 mm * 110 mm.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel; latinbetűs írás; kódolás: 09999*TT (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A sorozatszám és a területkód között a hátsó rendszámokon egy érvényesítő matrica látható.
Megjegyzések: 1978-ban bevezették a ma is használatos fényvisszaverős fehér alapon vörössel írt sorozatot, melynek a formátuma TT 999 PROBE lett.
Katonai rendszámok
Méretei: változóak.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel vagy keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: A-&&999 (A - Armată “Hadsereg”); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.
Megjegyzések: A rendszám bevezetésekor a betű a következő lehetett: A - Aer “Levegő” (Légierő); I - Înzestrare “Logisztika”; M - Marină “Haditengerészet”; U - Uscat “Föld” (Szárazföldi erők).
Diplomáciai rendszámok
Méretei: ismeretlenek.
Formátum: fehér alapon vörös és fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: CD/&&&9 vagy TC/&&&9; sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A betűk vörös színnel, a számok feketével voltak írva.
Megjegyzések: A CD a diplomáciai védettséggel rendelkezők járművei, a TC pedig a védettséggel nem rendelkező technikai és adminisztratív személyzet járművei kaphattak.
1908-as rendszámok
Ezek a rendszámok ma már nem használhatók!
Méretei: változóak.
Formátum: fekete alapon fehér karakterek vagy fehér alapon fekete karakterek, fekete kerettel vagy keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: &&&&9-TTT (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.
Megjegyzések:
- Motorkerékpárok hátsó rendszámain a területkód a felső sorba került, és a rendszám két felső sarka le volt vágva, így az hatszögletű lett.
- A sorozatszámok 1-gyel kezdődtek, kivéve Bukarestben, ahol 0-val, ezt Bibescu herceg kapta, aki az akkori autóklub elnöke volt. A II. világháború után ez megváltozott, akkor a legkisebb sorozatszám a 101 volt.
- A területkódok az idők során változhattak, az éppen aktuális névváltoztatásoknak megfelelően. Hosszuk egy-, két- illetve háromkarakteres lehetett.
- A királyi rendszámokon csak egy korona volt látható.
- Egyes megyékben a sorozatszámok intervalluma is jelentést hordozott, valamint voltak kiegészítő jelzések is, mint például Bukarestben a Tx utótag, ami a taxikat jelölte.
- Ritkán előfordultak a CO (Cetățean de Onorare “Tiszteletbeli Polgár”) kódolású rendszámok is, amelyeket a mai tiszteltbeli konzul státusnak megfelelő személyek kaphatták
XX. század eleji rendszámok
Ezek a rendszámok ma már nem használhatók!
Méretei: változóak.
Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: &&9; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321.
Megjegyzések:
- A sorozatszámok 0-val kezdődtek, ezt Bibescu herceg kapta, aki az akkori autóklub elnöke volt.
- A sorozatszám nem a járművekhez, hanem a tulajdonosokhoz tartozott. A kiadott sorozatszámokat és a hozzájuk tartozó tulajdonosokat időszakonként közzétették az autóklub akkori számaiban.