Svéd Királyság
·
Konungariket Sverige

·
Ruotsin kuningaskunta
·
Ruottin kuningaskunta
·
Ruoŧa gonagasriika
·
Thagaripen Svedo
·
קיניגרײַך שװעדן

Svédország zászlaja

Területe: 449 964 km2; lakossága: 9 354 462 fő (2009); fővárosa: Stockholm; hivatalos nyelve: a svéd, kisbbségi nyelvként 2009 július 1.-től használható a finn, a meänkieli (tornedali finn), a számi, a cigány és a jiddis; közigazgatási beosztása: 21 megye (län), ezen belül: 290 község (kommune); pénzneme: 1 svensk krona (svéd korona) = 100 öre; nemzetközi gépkocsijele: S.

Közlekedés módja: jobboldali; rendszámok kiadása: párban.

Független parlamentáris demokrácia és alkotmányos monarchia.
A terület eredeti lakói a vikingek voltak, akik 1066-ig Európán kívül eljutottak Észak-Afrikáig és Észak-Amerikáig is. A XII. században egységes királysággá alakult, ekkor még a mai Finnország is hozzá tartozott. Dániával megalakította a Kalmari Uniót, amely azonban a rivalizálás miatt 1523-ban felbomlott. XII. Károly idején volt az ország legnagyobb kiterjedésű, az egész balti térség hozzá tartozott. Később az Orosz Birodalom elfoglalta területének egy részét. A napóleoni háborúk után Oroszország megkapta Finnországot, kárpótlásul Svédország pedig Norvégiát. Svédország a két világháború alatt független maradt.
Svédország 1995. január 1.-től tagja az Európai Uniónak.

Svédország elhelyezkedése Európában

Svédország - Sverige (S)

Már nem használható rendszámok

Járműkereskedői rendszámok

1972-től 2001-ig voltak használatosak.

BTL 777

Méretei: 480 mm * 110 mm.

Formátum: fényvisszaverős zöld alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: AAA*999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 654321. A betűk és a számok között egy érvényesítő matrica volt látható.

Megjegyzések: Az érvényesítő matricán szereplő betűk jelentése:

  • B Bil “gépkocsi”
  • M Motorcykel “motorkerékpár”
  • S Släpvagn “pótkocsi”
  • T Traktor “traktor”
  • TM terrängmotorfordon “terepjáró”
  • TS terrängsläpvagn “terepjáró pótkocsi”

Import rendszámok

1993-től 2001-ig voltak használatosak.

PHH 507

Méretei: 480 mm * 110 mm.

Formátum: vörös alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: AAA 999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 654 321.

Megjegyzések: Az országba magáncéllal behozott járművek kapták ideiglenesen.

Külföldiek rendszámai

Olyan járművek kapják, amiknek tulajdonosainak országai a genfi és bécsi egyezményben nem szerepelnek.

1975 és 2001 között voltak használatosak.

01F233S89

Méretei: 300 mm * 100 mm.

Formátum: fehér alapon vörös karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: DT &&&9 SD (vámkerület-kódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A rendszám két szélén vörös alapon fehérrel írva az érvényesség dátuma látható, bal oldalon a hónap, a jobbon pedig az év utolsó két számjegye. A számok egymás alá vannak írva.

Megjegyzések: 1975 és 1988 között nem használták a kétoldali dátumsávokat.

Importrendszámok

Olyan járművek kapják, amiknek tulajdonosainak országai a genfi és bécsi egyezményben nem szerepelnek.

1975 és 2001 között voltak használatosak.

D4937

Méretei: 300 mm * 100 mm mm.

Formátum: vörös alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: T &&&9 (vámkerület-kódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Exportrendszámok

Külföldre eladott járművek kapják ideiglenesen.

1975 és 2001 között voltak használatosak.

12D660881

Méretei: 480 mm * 110 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: DT &&&9D (vámkerület-kódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A rendszám két szélén vörös alapon fehérrel írva az érvényesség dátuma látható, bal oldalon a hónap, a jobbon pedig az év utolsó két számjegye. A számok egymás alá vannak írva.

1973 előtti rendszámok

A30505   S449   A196   S110B

Méretei: 300 mm * 100 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: T&&&&9 vagy TT&&&&9 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • Egyes területeken előfordul hatszámjegyű sorozatszám is.
  • Az autógyártók egyes új modellek bemutatásakor egyedi rendszámokat használtak (pl. a Saab 92-es próbaútján a 92002-es rendszámot viselte.
  • A királyi család járművei az A1 - A30 intervallumból kerültek ki.
  • Egyes területeken a rendszám fölé kiírták a város nevét is.
  • A diplomáciai rendszámok is ugyanezt a formátumot használták, csak a rendszám elejéhez illesztettek egy CD feliratú póttáblát.
  • Gyakran előfordult, hogy az ország autójelét, az S betűt egybeépítették a rendszámmal (felülre, vagy a jobb oldalára), amitől csak egy vékony fekete vonal választotta el.
  • Vörös alapon fehérrel írt rendszámok importjárművek rendszámai.
  • Fehér alapon vörössel írt rendszámok exportjárművek rendszámai.
  • Zöld alapon fehérrel írt rendszámok járműkereskedők rendszámai. Ezeken volt még egy kisebb méretű betűkarakter a rendszám végén, melynek jelentése a következő: B Bil “gépkocsi”; M Motorcykel “motorkerékpár”; S Släpvagn “pótkocsi”; T Traktor “traktor”.