Navigáció: Főoldal | Rendszámok | Európa | Franciaország
Franciaország - France (F)
Ezek a rendszámok még ma is használatosak, de újakat már nem adnak ki belőlük. Idővel lecserélődnek majd az új, 2009-es sorozattal.
1993-as standard rendszámok
1998-as sorozat:
1993-as sorozat:
Méretei megfelelnek az európai szabványnak: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: elöl fényvisszaverős fehér, hátul fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: € 9999 AA 00 vagy € 999 AAA 00 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321 65 vagy 321 654. 1998-tól a rendszám bal oldalán egy 40 mm-es függőleges kék csíkban fent az EU zászlaja, alatta az F betű látható. 1998 és 2004 között nem volt kötelező ez a kék sáv.
Megjegyzések:
- Nem használták az I és O betűket, mert összetéveszthetőek az 1-gyel és a 0-val.
- Q-t, U-t és W-t csak korlátozott számban és csak néhány megyében használtak.
- Ritkán és csak egyes megyékben voltak használatosak a következő kombinációk: FS, GP, KK, MMM, MMW, MWM, MWW, PD, PQ, QN, QP, QQ, RM, RQ, SS, TT.
- Az 9 PR 75 sorozatú rendszámok a francia köztársasági elnökségnek van fenntartva.
- Párizsban a Tűzoltóságnak és a mentőknek, valamint a RATP közlekedési vállalatnak saját rendszámaik vannak, ezek listája itt található.
1950-es standard rendszámok
Méretei egysoros: 455 mm * 100 mm vagy 520 mm * 100 mm, kétsoros: 275 mm * 200 mm.
Formátum: fekete alapon ezüst karakterek, ezüst keret; latinbetűs írás; kódolás: 999 A 0 (csak 1950 áprilistól 1951 augusztusig) vagy 999 A 00 vagy 999 AA 00 vagy 9999 A 00 vagy 9999 AA 00 vagy 999 AAA 00 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 321 4 vagy 4321 5 vagy 4321 65 vagy 321 654.
Megjegyzések:
- Nem használják az I és O betűket, mert összetéveszthetőek az 1-gyel és a 0-val. Kivételek: 1992-ben az Albertville-i Olimpia alkalmából kiadtak néhány 9999 JO 73 (JO - Jeux Olympiques d'Albertville) feliratú rendszámot.
- Nem használták az AL, MA, TU betűkombinációkat, mivel ütköztek az egykori gyarmatokon (Algéria, Marokkó és Tunézia) használt rendszámok jelzéseivel
- Q-t, U-t és W-t csak korlátozott számban és csak néhány megyében használnak.
- Ritkán és csak egyes megyékben használatosak a következő kombinációk: FS, GP, KK, MMM, MMW, MWM, MWW, PD, PQ, QN, QP, QQ, RM, RQ, SS, TT.
- Az 9 PR 75 sorozatú rendszámok a francia köztársasági elnökségnek van fenntartva.
- Párizsban a Tűzoltóságnak és a mentőknek, valamint a RATP közlekedési vállalatnak saját rendszámaik vannak, ezek listája itt található.
Különleges kiadású rendszámok
A következő rendszámok hivatalosan használhatóak, formátumukban megegyeznek a standard rendszámokéval, de egyes képi elemek különlegessé teszik őket. Ezeket a rendszámokat általában valamilyen "függetlenedési" szándék vezérli...
Korzikai különlegesség:
Breton példák:
Baszk rendszám:
Egy kép Charente-ból:
Savoyai rendszámok:
A savoyai rendszámokon a következő címerpajzsok láthatóak:
Vámmentesen importált járművek rendszámai
1994-es sorozat:
1955-ös sorozatok:
Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm; az 1993 előtti rendszámok kis mértékben eltérhetnek ettől (max. 10 mm).
Formátum: fényvisszaverős vörös alapon ezüst karakterek, ezüst keret; latinbetűs írás; kódolás: &&&9 TT 00 DD vagy &&9 TTA 00 DD vagy &&9 TAT 00 DD vagy &&9 TAA 00 DD (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321 vagy 321 4. A rendszám jobb szélén az érvényesség dátuma, felül a hónap, alatta az év utolsó két számjegye.
Megjegyzések:
- Nem használják az I, O és U betűket, mert összetéveszthetőek az 1-gyel, a 0-val és V-vel, valamint a TQQ, TTA, TAT (régi kifutott sorozatok), valamint egyes megyékben a TVA - TZZ, TMA, TDA - TSZ sorozatokat.
- 1990 és 1993 között használták a 999 TAT 99 sorozatot Hauts-de-Seine (92) megyében.
- 1955 és 1993 között a &&&9 TT 00 és a &&9 TTA 00 formátumot használták.
- Egyes megyékben évente vagy kétévente újrakezdték a sorszámozást.
Gépjárműgyűrtók próbarendszámai
1994 óta használják ezeket a speciális sorozatokat.
Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm; az 1993 előtti rendszámok kis mértékben eltérhetnek ettől (max. 10 mm).
Formátum: fényvisszaverős vörös alapon ezüst karakterek, ezüst keret; latinbetűs írás; kódolás: &&&9 TAA 00 DD (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321 65. A rendszám jobb szélén az érvényesség dátuma, felül a hónap, alatta az év utolsó két számjegye.
Megjegyzések:
- Az egyes gyártók sorozatai: Citroën: 000 TVA 75 - 999 TZZ 75; Peugeot: 000 TDA 92 - 999 TKZ 92; Renault: 000 TLA 92 - 999 TSZ 92; Mercedes: 000 TMA 78 - 999 TMA 78.
- Egyes hosszabb próbák esetén használtak hasonló formátumú, de kódolásában eltérő rendszámokat. Ilyenek: 406 EIJ.75 - Peugeot 306-os tesztje Egyiptomban; 624 JOR 75 - Peugeot 406 Coupé tesztje Jordániában; 423 HDI 75 - Peugeot 406 HDI tesztje Egyiptomban; 710 EGY 75 - Peugeot Partner tesztje Egyiptomban.
- Egyes járműgyártók speciális jeleket használnak a rendszámokon. A Peugeot rendszeresen használ négyzet alakú pontot a szám- és betűcsoportok között. A Renault-nál az első számcsoport után egy kis háromszög látható a rendszámokon.
"Zone Franche" sorozat
Számos külföldi, akik az Európai Vámunión kívülről érkeztek, és járműveik után nem fizettek adót, de Franciaországban laknak, számukra készítették ezek a rendszámok.
Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm; az 1993 előtti rendszámok kis mértékben eltérhetnek ettől (max. 10 mm).
Formátum: fényvisszaverős vörös alapon ezüst karakterek, ezüst keret; latinbetűs írás; kódolás: &9999 TTK; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.
Megjegyzések:
- A betűk jelentése: TTQ - Haute-Savoie, TTW - Ain.
- 1984 (Ain) és 1988 (Haute-Savoie) előtt a rendszámok formátuma &&&9 TT 9Q és &&&9 TT 9W volt, ahol az utolsó előtti szám a sorozatszám része, akkor növekedett, ha a sorozatszám elérte a 9999-et (gyakorlatilag csak a 0 és az 1 volt használatban).
Külföldi állampolgárok rendszámai
Olyan külföldi állampolgárok járművei kapják, amelyeket ideiglenesen viszik be az ország területére (pl. különféle nemzetközi szervezetek dolgozói, stb.). 1984 óta használják.
Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm; az 1993 előtti rendszámok kis mértékben eltérhetnek ettől (max. 10 mm).
Formátum: fényvisszaverős vörös alapon ezüst karakterek, ezüst keret; latinbetűs írás; kódolás: &&&9 IT 00 DD (IT = Importation Temporaire; területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A rendszám jobb szélén az érvényesség dátuma, felül a hónap, alatta az év utolsó két számjegye (ez egyes régebbi rendszámokon nem szerepelt).
Megjegyzések: 1989 előtt a rendszám &&9 TTT 00 DD formátumú volt.
Kereskedők rendszámai
Méretei megfelelnek az európai szabványnak: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: elöl fényvisszaverős fehér, hátul fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: € &&&9 W 00 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. 1998-tól a rendszám bal oldalán egy 40 mm-es függőleges kék csíkban fent az EU zászlaja, alatta az F betű látható. 1998 és 2004 között nem volt kötelező ez a kék sáv.
Megjegyzések:
- 1959 előtt nem különböztették meg ezeket az ideiglenes rendszámoktól. A formátumot lásd ott!
- Ritkán előfordul még a fekete sorozat, melyet 1959 és 1992 között adtak ki. Formátuma megegyezik a fentiekkel, csak színe (fekete alapon ezüst karakterek) és mérete (egysoros: 455 mm * 100 mm vagy 520 mm * 100 mm, kétsoros: 275 mm * 200 mm) tér el attól.
Ideiglenes rendszámok
1959-től használták.
Méretei megfelelnek az európai szabványnak: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: elöl fényvisszaverős fehér, hátul fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: € &&&9 WW 00 vagy € &&&9 WWA 00 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321 vagy 4321 5. 1998-tól a rendszám bal oldalán egy 40 mm-es függőleges kék csíkban fent az EU zászlaja, alatta az F betű látható. 1998 és 2004 között nem volt kötelező ez a kék sáv.
Megjegyzések:
- Nem használják az I, O és U betűket, mert összetéveszthetőek az 1-gyel, a 0-val és V-vel, kivéve Seine-Saint-Denis-ben (93), ahol az I-s sorozatot kiadták.
- Ritkán előfordul még a fekete sorozat. Formátuma megegyezik a fentiekkel, csak színe (fekete alapon ezüst karakterek) és mérete (egysoros: 455 mm * 100 mm vagy 520 mm * 100 mm, kétsoros: 275 mm * 200 mm) tér el attól.
- 1999-ben és 2000-ben Charente-maritime-ben (17) és Eure-ben (27) kísérleteztek négy betűkarakteres formátumal is: € &&9 WWAA 00. Ezeken a sorozatokon a betűk kisebb területi egységeket jelöltek: 999 WWRA 17 - 999 WWRZ 17 = Rochefort; 999 WWSA 17 - 999 WWSZ 17 = Saintes; 999 WWAA 27 - 999 WWAZ 27 = Andelys.
Külföldre eladott járművek rendszámai
1999-es sorozat:
1959-es sorozat:
Méretei megfelelnek az európai szabványnak: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: elöl fényvisszaverős fehér, hátul fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: € &&&9 WAA 00 vagy € &&9 WAA 00 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321 5 vagy 321 4. 1998-tól a rendszám bal oldalán egy 40 mm-es függőleges kék csíkban fent az EU zászlaja, alatta az F betű látható. 1998 és 2004 között nem volt kötelező ez a kék sáv.
Megjegyzések:
- Nem használják az I, O és U betűket, mert összetéveszthetőek az 1-gyel, a 0-val és V-vel.
- 1959 előtt nem különböztették meg ezeket a rendszámokat az ideiglenes rendszámoktól (a WW20-as kódot használták helyette).
- A rendszámon megkülönböztetik, hogy Európai Unión belülre, vagy kívülre történik az ügylet. Európai Unión belülre a rendszám betűi: WAL, kívülre WAE.
- Ritkán előfordul még a fekete sorozat. Formátuma megegyezik a fentiekkel, csak színe (fekete alapon ezüst karakterek) és mérete (egysoros: 455 mm * 100 mm vagy 520 mm * 100 mm, kétsoros: 275 mm * 200 mm) tér el attól.
- 2002 végéig a &&&9 WW 900 vagy &&&9 WWA 900 formátumot használták, ahol a területkód előtti szám a következőt jelentette: 1 - külföldre exportált jármű, amely visszatér Franciaországba, 2 - vissza nem térő járműexport. 1992-ig a fekete sorozatot, ez után a fehér/sárgát használták.
Kormányzati rendszámok
1992-es sorozat
Méretei megfelelnek az európai szabványnak: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: elöl fényvisszaverős fehér, hátul fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: 00K-9999A vagy 00K 9999A (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321 5. 1998-tól a rendszám bal oldalán egy 40 mm-es függőleges kék csíkban fent az EU zászlaja, alatta az F betű látható. 1998 és 2004 között nem volt kötelező ez a kék sáv.
Megjegyzések:
- Az adminisztrációs kód lehet: D - megyei szintű, R - regionális szintű, N - országos szintű, E - külföldi illetőségű.
- 2005 óta a rendőrségi járművek a területkódhelyett a DZ (Direction Zonale) jelölést használták.
- 1992-ben fekete alapon ezüst karakterekkel adták ki.
1948-as sorozat
Méreteik: az egysoros: 455 mm * 100 mm vagy 520 mm * 100 mm, a kétsoros: 275 mm * 200 mm.
Formátum: fekete alapon ezüst karakterek, ezüst keret; latinbetűs írás; kódolás: 99999D vagy 99999DA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.
Megjegyzések:
- Léteztek inverz színű rendszámok is.
- Csak a D, DA, DB, DC, DE, DF, DG, DH, DJ és a tengerentúli területeken a DZ kombinációkat használták.
- A sorozatszámok 10001-től 29999-ig rendőrségi és minisztériumi, 30001-től 99999-ig helyi adminisztratív, postai és France Télécom tulajdonú járműveket jelölt; a DD-s sorozatot, valamint a 30000-es sorozatszámot soha nem adták ki.
- A DC-s sorozat egyéb kormányzati járműveket jelölt.
- 1960-tól a párizsi Prefecture de Police saját sorozatot kapott, aminek a formátuma PP 999 999 volt, melyet fekete alapon ezüst karakterekkel írtak. Motorokon csak a hatjegyű sorozatszám volt látható.
Kormányzati járművek ideiglenes rendszámai
Méretei megfelelnek az európai szabványnak: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: elöl fényvisszaverős fehér, hátul fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: 99999WWD; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. 1998-tól a rendszám bal oldalán egy 40 mm-es függőleges kék csíkban fent az EU zászlaja, alatta az F betű látható. 1998 és 2004 között nem volt kötelező ez a kék sáv.
Katonai rendszámok
Franciaországban
1960 óta használatosak, jelenlegi formájában 1992 óta.
Méretei megfelelnek az európai szabványnak: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: elöl fényvisszaverős fehér, hátul fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: *KDDK9999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A rendszám bal oldalán a fegyvernem jelzése látható.
Megjegyzések:
- 1980 és 1992 között a rendszám fekete alapon ezüst színekkel volt írva.
- Az első négy szám esetenként kisebb karakterekkel van írva, ezt a helyhiány miatt alkalmazhatják.
- Az első négy szám pontosan meghatározza a jármű alapadatait, a szóköz utáni számsor egyszerű sorozatszám. Az egyes kódok jelentése:
- 1. szám - hovatartozás: 2 - csendőrség, 6 - szárazföldi erők, 7 - légierő, 8 - tengerészet, 9 - közös szolgálatok.
- 2.-3. szám - az üzembe állítás ideje az év utolsó két számjegyével.
- 4. szám - a gépjármű fajtája: 0 - kettő vagy több tengelyű pótkocsi, 1 - új személyszállító, 2 - új 3,5 t alatti tehergépkocsi, 3 - új 3,5 t feletti tehergépkocsi, 4 - új felfegyverzett jármű, 5 - felújított személyszállító, 6 - felújított 3,5 t alatti tehergépkocsi, 7 - felújított 3,5 t feletti tehergépkocsi, 8 - felújított felfegyverzett jármű, 9 - motorkerékpár.
- 1980 előtt fekete alapon ezüst feliratos rendszámot használtak, a kódolás a következő volt:
- 1. szám - hovatartozás: 1960 és 1969 között: 2 - csendőrség és szárazföldi erők, 3 - légierő, 4 - tengerészet, 5 - közös szolgálatok; 1970 és 1979 között: 6 - csendőrség és szárazföldi erők, 7 - légierő, 8 - tengerészet, 9 - közös szolgálatok.
- 2. szám - az üzembe állítás ideje az év utolsó számjegyével.
- 3. szám - a gépjármű fajtája: 0 - kettő vagy több tengelyű pótkocsi, 1 - új személyszállító, 2 - új 3,5 t alatti tehergépkocsi, 3 - új 3,5 t feletti tehergépkocsi, 4 - új felfegyverzett jármű, 5 - felújított személyszállító, 6 - felújított 3,5 t alatti tehergépkocsi, 7 - felújított 3,5 t feletti tehergépkocsi, 8 - felújított felfegyverzett jármű, 9 - motorkerékpár.
- 1977 és 1983 között létezett egy különleges, de ismeretlen rendeltetésű rendszám, amelynek formátuma *RPMB9999 volt.
Francia csapatok Németországban
A II. világháború után Németországban tartózkodó francia csapatok rendszámai megegyeztek az anyaországi rendszámokkal, csak az alapszínük volt vörös.
Méretei változóak, de általában: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: vörös alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: *KDK999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 321. A rendszám bal oldalán, illetve tetjén a fegyvernem jelzése vagy a francia zászló volt látható.
Megjegyzések: Az első három szám pontosan meghatározza a jármű alapadatait, a szóköz utáni számsor egyszerű sorozatszám. Az egyes kódok jelentése:
- 1. szám - hovatartozás: 1960 és 1969 között: 2 - csendőrség és szárazföldi erők, 3 - légierő, 4 - tengerészet, 5 - közös szolgálatok; 1970 és 1979 között: 6 - csendőrség és szárazföldi erők, 7 - légierő, 8 - tengerészet, 9 - közös szolgálatok.
- 2. szám - az üzembe állítás ideje az év utolsó számjegyével.
- 3. szám - a gépjármű fajtája: 0 - kettő vagy több tengelyű pótkocsi, 1 - új személyszállító, 2 - új 3,5 t alatti tehergépkocsi, 3 - új 3,5 t feletti tehergépkocsi, 4 - új felfegyverzett jármű, 5 - felújított személyszállító, 6 - felújított 3,5 t alatti tehergépkocsi, 7 - felújított 3,5 t feletti tehergépkocsi, 8 - felújított felfegyverzett jármű, 9 - motorkerékpár.
- Az E (Economats) és S (Services Généraux) német területen, a közös szolgálatok alá tartozó csoport járművein szerepeltek, és csak egy hatkarakteres sorozatszámból állt, melynek első számjegye mindig 9-es volt.
Economats rendszámok 2005-től
Méretei egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: *00-9999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A rendszám bal oldalán a fegyvernem jelzése látható.
Berlini francia haderők magánhasználatú rendszámai
A francia csapatok 1999-ben teljesen kivonultak Berlinből, ezért ezeket a rendszámokat már nem használjuk.
1999-ben használt sorozat:
1960-as sorozat:
1954-es sorozat:
Méretei: 520 mm * 110 mm; a kétsoros: 340 mm * 220 mm.
Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: FZ 9999 (FZ = Französische Zone); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.
Megjegyzések:
- 1960-ban kiadott sorozat fekete alapon fehérrel írt volt, formátuma pedig GMB 99999 (GMB = Gouvernement militaire de Berlin) volt.
- 1954-ben kiadott sorozat zöld alapon fehérrel írt volt, formátuma pedig C/W99999 volt. A betűk egyműás alatt helyezkedtek el.
Eurocorps rendszámai
Bár a francia csapatok 1999-ben teljesen kivonultak Németország területéről, a helyüket elfoglaló Eurocorps legénység továbbra is ezt a rendszámot használja.
Méretei: 2004-ig: 400 mm * 130 mm; 2004-től: 520 mm * 110 mm.
Formátum: világoskék alapon ezüst karakterek, ezüst keret; latinbetűs írás; kódolás: 9K-9999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 5-4321. Mopedeken az utolsó szám betű is lehet. 2004-től a rendszám bal oldalán egy 40 mm-es függőleges kék csíkban fent az EU zászlaja, alatta az F betű látható. 1998 és 2004 között nem volt kötelező ez a kék sáv.
Megjegyzések: A második szám megadja a tartozkodási helyet: 1 - Baden-Baden, 2 - Freiburg, 3 - Landau-Pfalz, 4 - Trier, 5 - Villingen-Constance, 6 - Tübingen, 7 - Reutlingen. Ezek közül ma csak az 1, 4, 5 használatos.
Katonai járművek ideiglenes rendszámai
Méretei megfelelnek az európai szabványnak: egysoros: 520 mm * 110 mm; kétsoros: 340 mm * 220 mm; az 1993 előtti rendszámok kis mértékben eltérhetnek ettől (max. 10 mm).
Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: *WKKKK99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 21. A rendszám bal oldalán a fegyvernem jelzése látható.
Megjegyzések: Az első számkarakter a fegyvernem típisát írja le (0 - francia csapatok németországban (már nem használt), 1 - szárazföldi erők, 2 - csendőrség, 3 - légierő, 4 - tengerészet, 5 - közös szolgálatok). A 2-4 számok a bejegyzés helyét jelzi (az információk erről igen szegényesek). Az utolsó két számjegy a soroztszám.
Mezőgazdasági gépek
Méretei nem rögzítettek, bármekkora lehet, sőt van amikor egyszerűen a mezőgazdasági gépre vannak festve a számok.
Formátum: általában fehér alapon fekete karakterek, fekete keret vagy keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: &&&&9 00 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.
Megjegyzések: A rendszámok nem járműhöz, hanem gazdasághoz vannak regisztrálva, így előfordulhat, hogy több mezőgazdasági eszköz ugyanazt a rendszámot hordozza. A regisztráció előnye, hogy a gazdálkodók adókedvezményeket kaphatnak az ilyen járművek és az üzemanyag után.