Észt Köztársaság
·
Eesti Vabariik
·
Эстонская Республика
·
Eesti Vabariik

Észtország zászlaja

Területe: 45 228 km2; lakossága: 1 340 415 fő (2009); fővárosa: Tallinn; hivatalos nyelve: észt (az orosz széles körben használt a 26%-os orosz kisebbség körében, fűként Ida-Virumaa megyében, ezen kívül Võrumaa környékén használják a võro és seto nyelveket); közigazgatási beosztása: 15 megye; (maakond), ezen belül 193 község (vald) és 34 városi község (linn); pénzneme: 1 euro (€ - euró) = 100 sent (cent); nemzetközi gépkocsijele: EST.

Közlekedés módja: jobboldali; rendszámok kiadása: párban.

Független parlamentáris köztársaság, 1990. augusztus 20.-n vált függetlenné a Szovjetunióból való kiválásával. 1940 és 1991 között Szovjetunióhoz tartozott (bár 1941 és 1944 német megszállás alatt állt), 1917 és 1940 között független volt. Előtte orosz, svéd, és más befolyás alatt ált.
2004. május 1. óta tagja az Európai Uniónak.

Észotszág elhelyezkedése Európában

Észtország - Eesti (EST)

Az itt látható rendszámok 2001. június 30.-ig voltak használhatóak Észtországban. Azóta csak az 1991-es sorozat használható.

Rendszámok 1982-1991 között

Privát járművek:

Y 50 53 EA

Állami tulajdonú járművek:

85 93 EAB

Katonai járművek (1990-től):

EAC 16 22

1983-as kormányzati rendszámok:

0427 EST

Moszkvai Olimpiai Játékok rendszámai:

33 35 OLM

Méretei megfelelnek az európai szabványnak: 520 mm * 112 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; cirillbetűs írás; kódolás: A 99 99 EA vagy 99 99 EAA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 5 43 21 vagy 43 21 5. A privát sorozatban az első betűkarakter kisebb méretű, mint a többi.

Megjegyzések:

  • Csak a következű karaktereket használták (ebben a kiadási sorrendben): privát sorozaton: А, Б, Г, Д, З, В, Ж, Е, К, И, Л, О, С, Т, П, Р, У; állami sorozaton: А, Б, Л, Н, О, П, М, Р, С.
  • Privát járműveken a kisméretű cirill O (orosz опасно "ügyleti", észt ohtlik "veszélyes") betű büntetett előéletű vezetőt jelölt.
  • Az EAC 99 99 sorozatot csak 1990-től használták, és elsősorban katonai járművek kapták.
  • Az 99 99 EAM sorozat eredetileg a Belügyminisztérium járműveit jelölte, a későbbek folyamán privát teherjárműveken is használták.
  • Az 1980-as Moszkvai Nyári Olimpia idején egy speciális 99 99 OЛM sorozatot használtak, amit aztán a játékok végeztével lecseréltek normál sorozatú rendszámokra. Ez az olimpiai rendszám feljogosította a járművel utazókat, hogy szabadon közlekedhessenek az olimpiai helyszínek között. A Tallinnban rendezett hajós versenyek rendezőinek rendszámai 33-mal kezdődtek.
  • 1983-ban új kormányzati rendszámot vezettek be, ennek formátuma 09 99 ЭCT volt.
  • Az 1990-91-es években a sorozatszámok már kifutottak, ezért a fenti "speciális" rendszámokat normál rendszámként is kiadták.

Rendszámok 1971-1981 között

19-68 EAE

Méretei ismeretlenek.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; cirillbetűs írás; kódolás: 99-99 EAA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 43 21 5. A betűkarakterek kisebb méretűek voltak, mint a számok.

Megjegyzések:

  • A harmadik cirill betű a következő lehetett: A, B, C, M, P, T, X, У, Б, Д, Ж, З, Л, П, Ц, Ч, Ш, Э, Я (magánhasználatú járművek); E, K, H, O, Г, И, Ф, Щ, Ю (állami járművek). Először a latin ábécével megegyező betűket adták ki, csak mikor ezek kifutottak, akkor adtak ki cirill betűs sorozatokat.
  • Motorkerékpárok az A, M, T-s sorozatokból kaphattak.
  • A traktorok rendszámai fehér alapon feketével írtak voltak, és a betűk utá a TP-P felirat is szerepelt.
  • A pótkocsik rendszámain csak két betű szerepelt, ezek után a ПPИЦEП felirat volt olvasható.

Rendszámok 1959-1970 között

81-91 ESH

Méretei ismeretlenek.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; cirillbetűs írás; kódolás: 99-99 ЭCA; sorozatszámok növekedési sorrendje: 43 21 5. A betűkarakterek kisebb méretőek voltak, mint a számok.

Megjegyzések:

  • A harmadik cirill betű a következő lehetett: A, Б, Я (magánhasználatú járművek); Д, M, З (magánhasználatú motorkerékpárok); X (magánhasználatú mopedek); B, Г, E, Ж, И, К, Л (állami járművek).
  • Ideiglenesen külföldre távozók az út idejére egy CCA végű rendszámot kaptak.
  • Az állami vezetők speciális rendszámokat használtak:
    • 01-xx ЭCT - Kommunista pártvezetők, vezető kormánytagok, exkluzív vendégek,
    • 02-xx ЭCT - Miniszterek, egyéb kormánytagok, párt-tisztségviselők,
    • 03-xx ЭCT - regionális/megyei vezetők,
    • 04-xx ЭCT - fontosabb kormánytagok, államtitkárok (1980-1981-ben (!)).
  • A fenti sorozat eredetileg (a '60-as évek elején) az ЭCП sorozattal indult, ezt cserélték később az ЭCT-re.
  • A traktorok rendszámai fehér alapon feketével írtak voltak, és a betűk utá a TP-P felirat is szerepelt.
  • A pótkocsik rendszámain csak két betű szerepelt, ezek után a ПPИЦEП felirat volt olvasható.

Rendszámok 1947-1958 között

RU 44-46

Méretei ismeretlenek.

Formátum: sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; cirillbetűs írás; kódolás: РA 99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 5 43-21. A betűkarakterek kisebb méretőek, mint a számok és feljebb vannak, mint az alapvonal.

Megjegyzések:

  • A betűkapcsolatok a következők voltak: PP, PC, PT, PУ, PФ, PX.
  • Az állami vezetők speciális rendszámokat használtak, melynek formátuma PP 00-99 volt.

Rendszámok 1945-1946 között

ET 50-07

Méretei: 365 mm * 140 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; cirillbetűs írás; kódolás: ЭT 99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 43-21.

Rendszámok 1942-1944 között

RO-14016

Méretei változóak: a magasság minden eseteben 140 mm, a szélesség a karakterszámtól függően változik.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: RO-&&&&9 (RO = Reichskommissariat Ostland); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Rendszámok 1941-ben

ER 33-67

Méretei: 365 mm * 140 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; cirillbetűs írás; kódolás: ER 99-99 vagy ES 99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 43-21.

Rendszámok 1938-1941 között

A-2943

Méretei változóak: a magasság minden eseteben 110 mm, a szélesség a karakterszámtól függően változik (min. 114 mm, max. 288 mm).

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: T-&&&9 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A kötőjel felett a kiadás évének utolsó két számjegye látható.

Megjegyzések:

  • Engedélyezettek voltak az előző sorozat rendszámai is, ezek mindig fehér alapon feketével írtak voltak.
  • Az államelnök rendszáma A-1 volt.
  • A járműkereskedők rendszámai cinóberpirossal írtak voltak.

Rendszámok 1933-1938 között

33H-2059   34H-2059

Méretei változóak: a magasság minden eseteben 140 mm, a szélesség a karakterszámtól függően változik.

Formátum: Páratlan években fehér alapon fekete, páros években fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: DDT-&&&9 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A bal oldalon a kiadás évének utolsó két számjegye látható, feleakkora méretben, mint a többi karakter, feljebb, mint az alapvonal, alatta a kiadó szervezet pecsétje látható.

Megjegyzés: Az államelnök rendszáma A-1 volt.

Rendszámok 1929-1932 között

A-1449   K-331

Méretei változóak: a magasság minden eseteben 140 mm, a szélesség a karakterszámtól függően változik (max. 384 mm).

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: T-&&&9 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Megjegyzések:

  • A katonai rendszámok inverz színűek (fehér alapon feketével írtak), nincs rajtuk keret, és a betű mindig fix K (Kaitseministeerium) volt.
  • Az államelnök rendszáma A-1 volt.

Rendszámok 1920-1928 között

2345

Észtországban nem volt központosított rendszámkiadás ebben az időszakban. Minden rendszámot a helyi önkormányzat adott ki, de a jármű tulajdonosának kellett elkészíttetnie, ezért rengeteg formátumú és stílusú rendszám készült. Általában egyszerű sorozatszámokat alkalmaztak, de ettől eltérő rendszámok is léteztek.