Szlovák Köztársaság
·
Slovenská republika

·
Словеньска республика

Szlovákia zászlaja

Területe: 49 035 km2; lakossága: 5 379 455 fő (2001); fővárosa: Bratislava (Pozsony); hivatalos nyelve: szlovák, kisebbségi nyelvként a magyar és a ruszin, ahol az arányuk eléri a lakosság 20%-át; közigazgatási beosztása: 8 régió (kraj), ezen belül 79 kerület (okres); pénzneme: 1 Euro (€) = 100 cent; nemzetközi gépkocsijele: SK.

Közlekedés módja: jobboldali; rendszámok kiadása: párban.

Független parlamentáris köztársaság.
Szlovákia mai területén már az utolsó jégkorszak óta élnek emberek. Számos különböző őskori kultúra után a szkíták és a kelták telepedtek meg itt. Később római határvidék volt, főként germán lakossággal. A népvándorlás során hunok és longobárdok telepedtek meg. A VI. században jelentek meg a szláv törzsek. A mai terület nyugati része a Nagymorva birodalomhoz és a Nyitrai fejedelemséghez tartozott. A X. századig az érkező magyarok a mai Szlovákia területét is birtokba vették. A Magyar Királyság, majd később a Habsburgok uralma alatt Szlovákia történelme egybeforrt Magyarországéval. A kegyezés után megalakult a Matica Slovenska, ami a szlovák öntudatra ébredés első jele volt. Az első világháború után megalakult Csehszlovákia. A II. világháború alatt Szlovákia önállóvá vált, de Csehországhoz hasonlóan később német uralom alá került. A II. világháború után ismét egyesült Csehországgal és szocialista útra tért. A '60-as években próbálkoztak bélés átmenettel, de a változásokra egészen 1989-ig várni kellett. Az ország neve és a két tagországrész kapcsolata 1993-ig többször megváltozott, mikor is Szlovákia kinyilvánította függetlenségét. Az ország 2004-ben belépett a NATO-ba és az Európai Unióba is.

Szlovákia elhelyezkedése Európában

Szlovákia - Slovensko (SK)

Ezeket a rendszámokat 1997-ig adták ki, 2005-től már nem érvényesek.

Standard rendszámok

BLD 62-47

Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm, kétsoros: 340 mm * 220 mm, motorkerékpárokon: 200 mm * 160 mm, mopedek: 80 mm * 110 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: TT@ 99-99 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 5 43-21.

Megjegyzések:

  • Korai rendszámokon csak két betű szerepelt, ez mindig a területkód, nem sokkal a kezdés után beteltek a sorozatok, ekkor bevezették a harmadik betűt, amit a területkóddal egybe írtak, de ez is a sorozatszámhoz tartozott.
  • A rendszámokon nem használják a Q, W betűket.

Kereskedelmi használatú járművek rendszámai

Olyan járművek kapták, amelyekkel kereskedelmi jellegű szolgáltatást végeztek, pl. személy- (taxik, buszok) és teherszállítás.

SO  93-39   BAA/39-90

Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm, kétsoros: 340 mm * 220 mm.

Formátum: fényvisszaverős sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: TT@ 99-99 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 5 43-21.

Megjegyzések:

  • Korai rendszámokon csak két betű szerepelt, ez mindig a területkód, nem sokkal a kezdés után beteltek a sorozatok, ekkor bevezették a harmadik betűt, amit a területkóddal egybe írtak, de ez is a sorozatszámhoz tartozott.
  • A rendszámokon nem használják a Q, W betűket.
  • A hátsó rendszámoknak a felső sarkai le voltak vágva, így a rendszám hatszög alakú lett.

Pótkocsi rendszámok

24-BA-88

Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm, kétsoros: 340 mm * 220 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: 99-TT@-99 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 5 43-21.

Megjegyzések:

  • Itt is használtak harmadik betűkaraktert a sorozatszámok kibővítésére.
  • A rendszámokon nem használják a Q, W betűket.

Külföldiek rendszámai

BAA 27-50

Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm, kétsoros: 340 mm * 220 mm, motorkerékpárokon: 200 mm * 160 mm, mopedek: 80 mm * 110 mm.

Formátum: fényvisszaverős sötétkék alapon okkersárga karakterek, okkersárga keret; latinbetűs írás; kódolás: TT@ ££-99 (területkódok itt, országkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 5 43-21.

Megjegyzések:

  • Korai rendszámokon csak két betű szerepelt, ez mindig a területkód, nem sokkal a kezdés után beteltek a sorozatok, ekkor bevezették a harmadik betűt, amit a területkóddal egybe írtak, de ez is a sorozatszámhoz tartozott.
  • A rendszámokon nem használják a Q, W betűket.

Diplomáciai rendszámok

DDA 46-13

Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm, kétsoros: 340 mm * 220 mm, motorkerékpárokon: 200 mm * 160 mm, mopedek: 80 mm * 110 mm.

Formátum: fényvisszaverős sötétkék alapon okkersárga karakterek, okkersárga keret; latinbetűs írás; kódolás: DD@ ££-99 vagy XX@ ££-99 vagy XO@ ££-99 (országkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 3 21.

Megjegyzések:

  • Korai rendszámokon csak két betű szerepelt, ez mindig a diplomáciai jelzés volt, nem sokkal a kezdés után beteltek a sorozatok, ekkor bevezették a harmadik betűt, amit a területkóddal egybe írtak, de ez is a sorozatszámhoz tartozott.
  • A rendszámokon nem használják a Q, W betűket.
  • Az egyes diplomácia kódok jelentése: DD - diplomáciai védettséggel rendelkezők rendszámai, XX - technikai és adminisztratív személyzet, XO - nemzetközi szervezetek képviselői.

Katonai rendszámok

381 45-29   365/15-46

Méretei: egysoros: 520 mm * 110 mm, kétsoros: 340 mm * 220 mm, motorkerékpárokon: 200 mm * 160 mm, mopedek: 80 mm * 110 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér vagy sárga alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: DD9 99-99; sorozatszámok növekedési sorrendje: 5 43-21.

Megjegyzések:

  • Az első két számjegy a kiadás dátuma, de kódolt formában: az első számjegy az évtizedet jelöli, mégpedig 1960-tól számolva (a '60-as évek: 1, a '70-es évek: 2, stb.), a második számjegy pedig az évtizeden belüli év, tehát pl. az 35 az 1985-ös kiadású rendszámot jelent.
  • A sárga alapú rendszámok általában teherszállító járműveket jelöl.