Lengyel Köztársaság
·
Rzeczpospolita Polska

·
Республіка Польшча
·
Pòlskô Repùblika
·
Polijas Republika
·
Republik Polen

Lengyelország zászlaja

Területe: 312 679 km2; lakossága: 38 130 302 fő (2009); fővárosa: Warszawa (Varsó); hivatalos nyelve: lengyel, de regionális kisebbségi nyelvként használják még a belaruszt, a kasubot, a litvánt és a németet; közigazgatási beosztása: 16 vajdaság (województwo), ezen belül: 379 megye (powiat), ezen belül 2478 község (gmina); pénzneme: 1 Złoty = 100 grosz; nemzetközi gépkocsijele: PL.

Közlekedés módja: jobboldali; rendszámok kiadása: párban.

Független parlamentáris köztársaság.
Már a vaskorban is éltek a területén szláv törzsek. A X. század során alakult meg az első lengyel államalakulat a Piast-dinasztia alatt, mely 1385-ig tartott. Ezt a Jagelló-dinasztia követte, melyet 1659-ben váltott a Lengyel-Litván Államközösség. Később az ország meggyengült és a XVII.-XVIII. sz. alatt a szomszédai háromszor is felosztották egymás közt. A XIX. sz. során az ország többször átalakult, megváltoztak a határai és az uralkodói. Az I. világháború után Lengyelország visszanyerte függetlenségét. A II. világháború majdnem teljes pusztulást hozott, főként a zsidó lakosság fogyott el. A háború után rendezték a határait, az ország csaknem egynemzetiségű állam lett. A szocialista rendszer után Lengyelország is a szomszédos kelet-közép-európai országokhoz hasonlatos utat járt be. 1999-ben csatlakozott a NATO-hoz.
2004. május 1. óta tagja az Európai Uniónak.

Lengyelország elhelyezkedése Európában

Lengyelország - Polska (PL)

Ezek a rendszámsorozatok ma már nem használhatóak!

1976-os sorozat

Standard rendszámok

PZF 4253

Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül (vagy ritkán fehér keret); latinbetűs írás; kódolás: TTA 9999 vagy TTA 999A (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 5 4321.

Megjegyzések:

  • Ha a sorozatszám utolsó karaktere betű (TTA 999A) volt, az állami tulajdonú járművet jelölt. 1996-tól azonban - az elfogyó lehetőségek miatt - minden rendszám utolsó karaktere betű lett.
  • A pótkocsikon a harmadik betű általában P.
  • A rendőrségi rendszámok MO-val kezdődnek (fizikailag csak a MOA, MOF, MOK, MOP, MOR, MOS, MOT sorozatokat használták).
  • A katonai rendszámok közül a normál honvédségi erők U-val kezdődő (fizikailag csak a UA, UC, UE, UF, UG, UH, UK, UL, UN, UO, UR, US, UW sorozatokat használták), a határőrség HW-vel, a visztulai folyami rendészet HN-nel kezdődő rendszámot kapott.

Ideiglenes rendszámok

1981-től használták. 1983-ig csak külföldről behozott jármű kaphatta, később minden más ideiglenes útra ilyent adtak, végül 1999-től a próbajáratra is ezt használták.

P 50 7044

Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.

Formátum: fekete alapon sárga karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: T 00 9999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Próbarendszámok

XKA 0162

Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.

Formátum: vörös alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: XTT 9999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Megjegyzések:

  • Az autón fel kell tüntetni piros alapon fehérrel a JAZDA PRÓBNA (Próbaút) feliratot.
  • 1998-ban szerepét átvette az ideiglenes rendszám.

Külföldi állampolgárok rendszámai

1993 végéig volt használatban. Olyan külföldiek kaphatták meg, akik hosszabb ideig tartózkodtak az ország területén, de nem rendelkeztek diplomáciai védettséggel.

IKA 1399

Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.

Formátum: olajzöld alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: ITT 9999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Diplomáciai rendszámok

WA 07 320

Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 330 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.

Formátum: sötétkék alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: WA ££ 999 (országkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 321.

Megjegyzések: A sorozatszámok is bírnak jelentéssel:

  • 001 - 099: diplomáciai létszám magánhasználatú járműve
  • 200 - 299: katonai diplomáciai létszám magánhasználatú járműve
  • 300 - 399: kisegítő személyzet magánhasználatú járműve
  • 500 - 599: diplomáciai létszám hivatalos használatú járműve; 501 fenntartva a nagykövetnek
  • 700 - 799: diplomáciai létszám hivatalos használatú járműve
  • 800 - 999: konzulátusi létszám által használt járművek

1956-os sorozat

Standard rendszámok

WG-29-97   6880 GN

Méretei: az egysoros 375 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm; mopedek: 120 mm * 100 mm.

Formátum: fekete alapon fehér vagy ezüst karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TA-99·99 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 5-43·21.

Megjegyzések:

  • A második betű a kezdetektől nem lehetett D, J, L, U, Z, majd 1964-től N, Y sem.
  • 1964-ig a motorkerékpároknak elöl is volt rendszámuk, de ezt megszüntették, és a rendszámot a sárvédő mindkét oldalára felfestették.
  • A pótkocsik a vonójármű rendszámát kapták meg, nem rendelkeztek önálló rendszámmal. 1968-tól azonban a 750 kg-nál nehezebb önsúlyú pótkocsik saját rendszámot kaptak.
  • A mopedek rendszámai inverz színűek (fehér alapon feketével írtak) voltak, elrendezésük: TA9/999. 1964-től a mopedek rendszámformátuma TAA/999-ra változott.
  • 1964-re egyes területeken kifutottak a használható sorozatok, ekkor elkezdték kiadni a fordított sorrendű rendszámokat, melyek formátuma 9999 TA volt. Ugyanekkor bevezették a pótkocsira festett T99999 formátumú rendszámokat is (a méret és a színezés megegyezett a normál rendszámokéval).
  • A próbarendszámok fehér alapon vörössel írtak voltak, formátumuk TPR999 volt, de ezt 1964-ben A999PR formátumra változtatták.

Diplomáciai rendszámok

WZ-04-06

Méretei: az egysoros 375 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm; mopedek: 120 mm * 100 mm.

Formátum: fekete alapon sárga karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TZ-99·99 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 43·21.

Próbarendszámok

LPR-121

Méretei: az egysoros 375 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm; mopedek: 120 mm * 100 mm.

Formátum: fehér alapon vörös karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TPR999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 321.

Megjegyzések:

  • 1964-ig a motorkerékpároknak elöl is volt rendszámuk, de ezt megszűntették, és a rendszámot a sárvédő mindkét oldalára felfestették.
  • 1964-ben az eredeti kódolást A999PR formátumra változtatták.

1946-os sorozat

Standard rendszámok

S46-068 / POZNAŃ   U 045-122

Méretei: 350 mm * 140 mm; motorkerékpár: elöl: 260 mm * 70 mm, hátul: 170 mm * 170 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: K00-999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54-321. A betű a jármű használatára utalt (lásd a megjegyzéseket). A rendszám alsó részén a kiadó város teljes neve olvasható.

Megjegyzések:

  • Az elős betű a jármű használatára utalt:
    • 1946-tól 1950-ig: A, B, C, D, E, G - állami, nem kereskedelmi járművek, H, K, L, M - magán, nem kereskedelmi járművek, T, U, X, Z - kereskedelmi járművek.
    • 1950-től: A, B, C, E - állami, nem kereskedelmi járművek, H, L - magán, nem kereskedelmi járművek, P, S - szövetkezeti és pártjárművek, T, X - kereskedelmi járművek.
  • A tömegközlekedésben részt vevő buszok rendszáma PKS-999 formátumú volt.
  • A próbarendszámok formátuma 1950-ig KPR-999 (fekete alapon sárga karakterek), azután PR-9999 (fehér alapon vörös karakterek) volt.
  • A motorkerékpár-rendszámokon négy számjegyű a sorozatszám. 1950-től a formátum kétbetűs lett: KA9/999.
  • Katonai rendszámokon csak az U (teherjárművek) és D (személyjárművek) betűket használtak, és a sorozatszám 6 számjegyből állt (U-999-999). A rendszám jobb felső sarkában vörös körben egy fehér sas látható. Ezeken a rendszámokon nem szerepelt a város neve.
  • 1950-től sárga karakterekkel és Z-99999 (motoroknál ZM-9999) formátummal jelzett rendszámok általában külföldiek, főként diplomaták által használt járműveken találhatóak.
  • A pótkocsik rendszáma egy öt számjegyű sorozatszám volt.

Moped és kerékpár rendszámok 1947-1948

100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot

7878

Méretei: 88 mm * 78 mm.

Formátum: fekete alapon sárga karakterek, sárga keret; latinbetűs írás; kódolás: &9999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A rendszám tetején a közigazgatási egység neve, alatta pedig a kiadás éve (ROK 1947/48) volt olvasható.

Moped és kerékpár rendszámok 1949-1951

100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot

G-64/892

Méretei: 88 mm * 78 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: A-00/000 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések: Nem használták a következő betűket: J, O, Q, V. 1950-től a J, O betűket felhasználták a területek jelölésére.

Moped és kerékpár rendszámok 1951 vége

100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot

SK/413

Méretei: 88 mm * 78 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: TA/000 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4 321.

Megjegyzések: Második betűnek nem használták a következőket: B, D, I, J, O, V, kivéve Katowicét és Wrocławot, ahol a B használatban volt.

1937-es sorozat

Standard rendszámok

A11-158

Méretei: 350 mm * 125 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: K00-999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54-321. A betű a jármű használatára utalt (lásd a megjegyzéseket).

Megjegyzések:

  • Az elős betű a jármű használatára utalt: A, B, C, D, E, H, K, L, X, Y, Z - személy vagy tehergépjárművek, M, N, P, R, S, U - motorkerékpárok, T - taxik.
  • Az állami vezetésnek saját sorozata volt, melynek formátuma: AZK-999.
  • A próbarendszámok formátuma KPR-999 volt, melyeket sárga színnel írták.
  • 1944-től a terület kódolása kétkarakteresről háromkarakteresre bővült.
  • A katonai rendszámokat a W betűvel jelölték.

Moped és kerékpár rendszámok 1936-1937

100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot

D-54240/1936-37

Méretei: 120 mm * 76 mm.

Formátum: sárga alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: A-00999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • Nem használták a következő betűket: F, G, J, O, Q, V.
  • Sziléziában a betű helyett is szám állt, így a teljes sorozatszám formátuma 999 999 volt.

Moped és kerékpár rendszámok 1938-1939

100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot

X15/998   M/62/111

Méretei: négyszögletes: 105 mm * 105 mm; háromszögletes: 70 mm * 90 mm (oldalhosszúság).

Formátum: fekete alapon sárga karakterek, sárga keret; latinbetűs írás; kódolás: A00/999 vagy A/00/999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • Nem használták a következő betűket: F, G, J, O, Q, V.
  • Sziléziában a betű helyett is szám állt, így a teljes sorozatszám formátuma 999 999 volt.
  • A katonai tulajdonban lévő eszközök kezdőbetűje W volt.

1922-es sorozat

W- 26 650

Méretei: 1922-1928: egysoros: 490 mm * 145 mm, kétsoros: 375 mm * 245 mm; 1928-1937: egysoros: 555 mm * 145 mm, kétsoros: 440 mm * 245 mm. Motorkerékpár: 300 mm * 190 mm.

Formátum: fehér alapon vörös betűk és fekete számok, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: T-&& &&9 vagy TT-&& &&9 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54 321.

Megjegyzések:

  • A próbarendszámok formátuma 1922 és 1928 között &&9-PR vagy PR-&&9 volt, a betűk itt is vörössel, a számok feketével voltak írva. 1928 és 1937 között a normál rendszámok módosított formátumát használták: T-&&9-PR vagy TT-&&9-PR.
  • Az állami vezetésnek saját sorozata volt, melynek formátuma: WZK-99, vörös betűkel, fekete számokkal, a számok maximális értéke 25 volt.
  • A katonai rendszámok fekete alapon fehérrel írtak voltak, és négy vagy öt számjegyű sorozatszámból álltak. Gyakran magára a járműtestre festették.
  • 1922-től 1933-ig a pótkocsik a húzó jármű rendszámát kapták meg. 1933-tól a pótkocsik rendszámai sárga alapon sötétkékkel voltak írva, formátumuk T-&&9-WP vagy TT-&&9-WP volt.

Freistadt Danzig (1920 - 1939)

DZ-920

Méretei: ismeretlenek.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: DZ- &&9; sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A betűk és a számok között egy kerek kiemelkedés látható.