Navigáció: Főoldal | Rendszámok | Európa | Lengyelország
Lengyelország - Polska (PL)
Ezek a rendszámsorozatok ma már nem használhatóak!
1976-os sorozat
Standard rendszámok
Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.
Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül (vagy ritkán fehér keret); latinbetűs írás; kódolás: TTA 9999 vagy TTA 999A (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 5 4321.
Megjegyzések:
- Ha a sorozatszám utolsó karaktere betű (TTA 999A) volt, az állami tulajdonú járművet jelölt. 1996-tól azonban - az elfogyó lehetőségek miatt - minden rendszám utolsó karaktere betű lett.
- A pótkocsikon a harmadik betű általában P.
- A rendőrségi rendszámok MO-val kezdődnek (fizikailag csak a MOA, MOF, MOK, MOP, MOR, MOS, MOT sorozatokat használták).
- A katonai rendszámok közül a normál honvédségi erők U-val kezdődő (fizikailag csak a UA, UC, UE, UF, UG, UH, UK, UL, UN, UO, UR, US, UW sorozatokat használták), a határőrség HW-vel, a visztulai folyami rendészet HN-nel kezdődő rendszámot kapott.
Ideiglenes rendszámok
1981-től használták. 1983-ig csak külföldről behozott jármű kaphatta, később minden más ideiglenes útra ilyent adtak, végül 1999-től a próbajáratra is ezt használták.
Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.
Formátum: fekete alapon sárga karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: T 00 9999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.
Próbarendszámok
Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.
Formátum: vörös alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: XTT 9999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.
Megjegyzések:
- Az autón fel kell tüntetni piros alapon fehérrel a JAZDA PRÓBNA (Próbaút) feliratot.
- 1998-ban szerepét átvette az ideiglenes rendszám.
Külföldi állampolgárok rendszámai
1993 végéig volt használatban. Olyan külföldiek kaphatták meg, akik hosszabb ideig tartózkodtak az ország területén, de nem rendelkeztek diplomáciai védettséggel.
Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.
Formátum: olajzöld alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: ITT 9999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.
Diplomáciai rendszámok
Méretei: megfeleltek az európai szabványnak: az egysoros 520 mm * 120 mm; a kétsoros: 330 mm * 230 mm. Motorkerékpárok, traktorok: 190 mm * 150 mm. Mopedek: 140 mm * 115 mm.
Formátum: sötétkék alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: WA ££ 999 (országkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 321.
Megjegyzések: A sorozatszámok is bírnak jelentéssel:
- 001 - 099: diplomáciai létszám magánhasználatú járműve
- 200 - 299: katonai diplomáciai létszám magánhasználatú járműve
- 300 - 399: kisegítő személyzet magánhasználatú járműve
- 500 - 599: diplomáciai létszám hivatalos használatú járműve; 501 fenntartva a nagykövetnek
- 700 - 799: diplomáciai létszám hivatalos használatú járműve
- 800 - 999: konzulátusi létszám által használt járművek
1956-os sorozat
Standard rendszámok
Méretei: az egysoros 375 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm; mopedek: 120 mm * 100 mm.
Formátum: fekete alapon fehér vagy ezüst karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TA-99·99 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 5-43·21.
Megjegyzések:
- A második betű a kezdetektől nem lehetett D, J, L, U, Z, majd 1964-től N, Y sem.
- 1964-ig a motorkerékpároknak elöl is volt rendszámuk, de ezt megszüntették, és a rendszámot a sárvédő mindkét oldalára felfestették.
- A pótkocsik a vonójármű rendszámát kapták meg, nem rendelkeztek önálló rendszámmal. 1968-tól azonban a 750 kg-nál nehezebb önsúlyú pótkocsik saját rendszámot kaptak.
- A mopedek rendszámai inverz színűek (fehér alapon feketével írtak) voltak, elrendezésük: TA9/999. 1964-től a mopedek rendszámformátuma TAA/999-ra változott.
- 1964-re egyes területeken kifutottak a használható sorozatok, ekkor elkezdték kiadni a fordított sorrendű rendszámokat, melyek formátuma 9999 TA volt. Ugyanekkor bevezették a pótkocsira festett T99999 formátumú rendszámokat is (a méret és a színezés megegyezett a normál rendszámokéval).
- A próbarendszámok fehér alapon vörössel írtak voltak, formátumuk TPR999 volt, de ezt 1964-ben A999PR formátumra változtatták.
Diplomáciai rendszámok
Méretei: az egysoros 375 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm; mopedek: 120 mm * 100 mm.
Formátum: fekete alapon sárga karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TZ-99·99 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 43·21.
Próbarendszámok
Méretei: az egysoros 375 mm * 120 mm; a kétsoros: 290 mm * 230 mm; mopedek: 120 mm * 100 mm.
Formátum: fehér alapon vörös karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TPR999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 321.
Megjegyzések:
- 1964-ig a motorkerékpároknak elöl is volt rendszámuk, de ezt megszűntették, és a rendszámot a sárvédő mindkét oldalára felfestették.
- 1964-ben az eredeti kódolást A999PR formátumra változtatták.
1946-os sorozat
Standard rendszámok
Méretei: 350 mm * 140 mm; motorkerékpár: elöl: 260 mm * 70 mm, hátul: 170 mm * 170 mm.
Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: K00-999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54-321. A betű a jármű használatára utalt (lásd a megjegyzéseket). A rendszám alsó részén a kiadó város teljes neve olvasható.
Megjegyzések:
- Az elős betű a jármű használatára utalt:
- 1946-tól 1950-ig: A, B, C, D, E, G - állami, nem kereskedelmi járművek, H, K, L, M - magán, nem kereskedelmi járművek, T, U, X, Z - kereskedelmi járművek.
- 1950-től: A, B, C, E - állami, nem kereskedelmi járművek, H, L - magán, nem kereskedelmi járművek, P, S - szövetkezeti és pártjárművek, T, X - kereskedelmi járművek.
- A tömegközlekedésben részt vevő buszok rendszáma PKS-999 formátumú volt.
- A próbarendszámok formátuma 1950-ig KPR-999 (fekete alapon sárga karakterek), azután PR-9999 (fehér alapon vörös karakterek) volt.
- A motorkerékpár-rendszámokon négy számjegyű a sorozatszám. 1950-től a formátum kétbetűs lett: KA9/999.
- Katonai rendszámokon csak az U (teherjárművek) és D (személyjárművek) betűket használtak, és a sorozatszám 6 számjegyből állt (U-999-999). A rendszám jobb felső sarkában vörös körben egy fehér sas látható. Ezeken a rendszámokon nem szerepelt a város neve.
- 1950-től sárga karakterekkel és Z-99999 (motoroknál ZM-9999) formátummal jelzett rendszámok általában külföldiek, főként diplomaták által használt járműveken találhatóak.
- A pótkocsik rendszáma egy öt számjegyű sorozatszám volt.
Moped és kerékpár rendszámok 1947-1948
100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot
Méretei: 88 mm * 78 mm.
Formátum: fekete alapon sárga karakterek, sárga keret; latinbetűs írás; kódolás: &9999; sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A rendszám tetején a közigazgatási egység neve, alatta pedig a kiadás éve (ROK 1947/48) volt olvasható.
Moped és kerékpár rendszámok 1949-1951
100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot
Méretei: 88 mm * 78 mm.
Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: A-00/000 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.
Megjegyzések: Nem használták a következő betűket: J, O, Q, V. 1950-től a J, O betűket felhasználták a területek jelölésére.
Moped és kerékpár rendszámok 1951 vége
100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot
Méretei: 88 mm * 78 mm.
Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: TA/000 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4 321.
Megjegyzések: Második betűnek nem használták a következőket: B, D, I, J, O, V, kivéve Katowicét és Wrocławot, ahol a B használatban volt.
1937-es sorozat
Standard rendszámok
Méretei: 350 mm * 125 mm.
Formátum: fekete alapon fehér karakterek, fehér keret; latinbetűs írás; kódolás: K00-999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54-321. A betű a jármű használatára utalt (lásd a megjegyzéseket).
Megjegyzések:
- Az elős betű a jármű használatára utalt: A, B, C, D, E, H, K, L, X, Y, Z - személy vagy tehergépjárművek, M, N, P, R, S, U - motorkerékpárok, T - taxik.
- Az állami vezetésnek saját sorozata volt, melynek formátuma: AZK-999.
- A próbarendszámok formátuma KPR-999 volt, melyeket sárga színnel írták.
- 1944-től a terület kódolása kétkarakteresről háromkarakteresre bővült.
- A katonai rendszámokat a W betűvel jelölték.
Moped és kerékpár rendszámok 1936-1937
100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot
Méretei: 120 mm * 76 mm.
Formátum: sárga alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: A-00999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.
Megjegyzések:
- Nem használták a következő betűket: F, G, J, O, Q, V.
- Sziléziában a betű helyett is szám állt, így a teljes sorozatszám formátuma 999 999 volt.
Moped és kerékpár rendszámok 1938-1939
100 cm² alatti kismotorok és kerékpárok kapták ezt a rendszámot
Méretei: négyszögletes: 105 mm * 105 mm; háromszögletes: 70 mm * 90 mm (oldalhosszúság).
Formátum: fekete alapon sárga karakterek, sárga keret; latinbetűs írás; kódolás: A00/999 vagy A/00/999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.
Megjegyzések:
- Nem használták a következő betűket: F, G, J, O, Q, V.
- Sziléziában a betű helyett is szám állt, így a teljes sorozatszám formátuma 999 999 volt.
- A katonai tulajdonban lévő eszközök kezdőbetűje W volt.
1922-es sorozat
Méretei: 1922-1928: egysoros: 490 mm * 145 mm, kétsoros: 375 mm * 245 mm; 1928-1937: egysoros: 555 mm * 145 mm, kétsoros: 440 mm * 245 mm. Motorkerékpár: 300 mm * 190 mm.
Formátum: fehér alapon vörös betűk és fekete számok, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: T-&& &&9 vagy TT-&& &&9 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54 321.
Megjegyzések:
- A próbarendszámok formátuma 1922 és 1928 között &&9-PR vagy PR-&&9 volt, a betűk itt is vörössel, a számok feketével voltak írva. 1928 és 1937 között a normál rendszámok módosított formátumát használták: T-&&9-PR vagy TT-&&9-PR.
- Az állami vezetésnek saját sorozata volt, melynek formátuma: WZK-99, vörös betűkel, fekete számokkal, a számok maximális értéke 25 volt.
- A katonai rendszámok fekete alapon fehérrel írtak voltak, és négy vagy öt számjegyű sorozatszámból álltak. Gyakran magára a járműtestre festették.
- 1922-től 1933-ig a pótkocsik a húzó jármű rendszámát kapták meg. 1933-tól a pótkocsik rendszámai sárga alapon sötétkékkel voltak írva, formátumuk T-&&9-WP vagy TT-&&9-WP volt.
Freistadt Danzig (1920 - 1939)
Méretei: ismeretlenek.
Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: DZ- &&9; sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A betűk és a számok között egy kerek kiemelkedés látható.