Olasz Köztársaság
·
Repubblica italiana

·
Republikës Italiane
·
Rèpublica étalièna
·
République italienne
·
Republiche taliane
·
Ιταλική Δημοκρατία
·
Republika Italija
·
República Italiana
·
Republica taliana
·
Italienische Republik
·
Republica Italiana
·
Repubrica Italiana
·
Italijanska republika

Olaszország zászlaja

Területe: 301 338 km2; lakossága: 60 782 6684 fő (2013); fővárosa: Roma (Róma); hivatalos nyelve: az olasz, ezen kívül 12 nyelv hivatalosan elismert kisebbségi nyelv (albán, frankoprovanszál/arpetán, francia, friuli, görög, horvát, katalán, ladin, német, okcitán, szárd, szlovén); közigazgatási beosztása: 20 régió (regione), ezen belül: 110 tartomány (provincia), ezen belül és 8092 község (comune); pénzneme: 1 Euro (€) = 100 centesimo; nemzetközi gépkocsijele: I.

Közlekedés módja: jobboldali; rendszámok kiadása: párban.

Független parlamentáris demokrácia és alkotmányos köztársaság.
Már az i. e. I. évezredben lakott volt, etruszkok és görögök által. I. e. 753-ban alakult meg területén a Római Birodalom, mely fénykorában Angliától Szíriáig húzódott. 395-ben a birodalom kettészakadt, nyugati részét 476-ban megdöntötték a germánok. A középkorban fejedelemségekre bomlott, majd városállamok alakultak ki. Északi része a Német-Római Császárság és Velence uralma alá került, déli része az arabok után a normannoké lett, középtájon kialakult a Pápai Állam. A XVIII. században a félszigetet elfoglalta Napoleon, és 1815-ig uralta. A XIX. században mozgalom indult az ország újraegyesítésére, ami kemény harcok után 1861-ben megtörtént. Az I. világháború után megkapta még Dél-Tirolt és Isztriát. A II. világháború alatt Németország szövetségeseként a fasiszta Mussolini uralma alatt állt. A háború végeztével kialakult a végleges területe, és Vatikán is függetlenné vált.
1957. március 25. óta, egyik alapítóként tagja az Európai Uniónak.

Olaszország elhelyezkedése Európában

Olaszország - Italia (I)

Ideiglenes rendszámok

1959-es sorozat

"Hivatalos" forma:

06778 E3

"Franciás" forma:

A6 57401

Méretei ismeretlenek.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 99999/*TT vagy TT*99999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • Kartonpapírból készül.
  • Hivatalos úton csak hátsó rendszámtábla készül.
  • A sorozatszám és a területkód között az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.
  • A francia határhoz közeli területeken előszeretettel alkalmazzák a "franciás" formátumot. Ezen a sorozatszám előtt és után is állhat a területkód.

1933-as sorozat

99786/Bo*

Méretei ismeretlenek.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 99999/TT* vagy TT*/99999 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • Kartonpapírból készül.
  • Hivatalos úton csak hátsó rendszámtábla készül.
  • A területkód után az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.

1928-as sorozat

25316 IL

Méretei ismeretlenek.

Formátum: nem meghatározott színű alapon fekete vagy fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: 99999 TT (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321.

Megjegyzések:

  • Kartonpapírból készül.
  • Nem volt meghatározva a rendszám színe, csak az, hogy olvasható legyen a felirat, ezért rengetegféle változatban készült...
  • 1928 előtt az ideiglenes rendszámok formátuma megegyezett a normál rendszámokéival, csak kartonra készültek, fehér alapon feketével írva.

Próbarendszámok

2003-as sorozat

X0P0/7031

Méretei ismeretlenek.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: X9P9/9999 (P = Prova “Próba”); sorozatszámok növekedési sorrendje: 6 5/4321. A harmadik karakterként található P betű kisebb méretű, mint a többi.

Megjegyzések:

  • Próbarendszámot az autókereskedők használják, valamint valamilyen nagymértékű műszaki változás esetén kaphat ilyet a jármű.
  • Hivatalos úton csak hátsó rendszámtábla készül.

1994-es sorozat

AA P 0663

Méretei: 345 mm * 110 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: AAP9999 (P = Prova “Próba”); sorozatszámok növekedési sorrendje: 65 4321. A betűk és a számok között a P kb. fele méretű, mint a többi karakter, és zöld színnel van írva.

Megjegyzések:

  • Próbarendszámot az autókereskedők használják, valamint valamilyen nagymértékű műszaki változás esetén kaphat ilyet a jármű.
  • Hivatalos úton csak hátsó rendszámtábla készül.
  • A kisméretű P betű felett az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.

1982-es sorozat

Roma P 4345

Méretei: 345 mm * 110 mm.

Formátum: fényvisszaverős fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TTP9999 (területkódok itt, P = Prova “Próba”); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A betűk és a számok között a P kb. fele méretű, mint a többi karakter, és zöld színnel van írva.

Megjegyzések:

  • Próbarendszámot az autókereskedők használják, valamint valamilyen nagymértékű műszaki változás esetén kaphat ilyet a jármű.
  • Hivatalos úton csak hátsó rendszámtábla készül.
  • A kisméretű P betű alatt az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.

1975-ös sorozat

UD_PROVA_984

Méretei változóak.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: TTPROVA*&&&9 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A betűk és a számok között a PROVA felirat 90º-kal balra el van forgatva, és vörös színnel van írva.

Megjegyzések:

  • Próbarendszámot az autókereskedők használják, valamint valamilyen nagymértékű műszaki változás esetén kaphat ilyet a jármű.
  • Hivatalos úton csak hátsó rendszámtábla készül.
  • A sorozatszámok előtt az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.

1933-as sorozat

PROVA/MI 4152

Méretei változóak.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: PROVA/TT &&&9 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A felső sorban a PROVA felirat vörös színnel van írva.

Megjegyzések:

  • Próbarendszámot az autókereskedők használják, valamint valamilyen nagymértékű műszaki változás esetén kaphat ilyet a jármű.
  • Hivatalos úton csak hátsó rendszámtábla készül.
  • A két sor között az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.
  • Régebbi rendszámokon találhatóak háromsoros feliratok is, ezeken a középső sorban van a területkód, utána a stilizált címer, az alsó sorban pedig a sorozatszám.

1927-es sorozat

1 SV

Méretei ismeretlenek.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: &&&9 TT (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Megjegyzések:

  • Próbarendszámot az autókereskedők használják, valamint valamilyen nagymértékű műszaki változás esetén kaphat ilyet a jármű.
  • Hivatalos úton csak hátsó rendszámtábla készül.
  • A rendszám talpára állított háromszög alakú.

1909-es sorozat

38 113

Méretei ismeretlenek.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, fekete keret; latinbetűs írás; kódolás: TT &&&9 (területkódok itt); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321.

Megjegyzések:

  • Próbarendszámot az autókereskedők használják, valamint valamilyen nagymértékű műszaki változás esetén kaphat ilyet a jármű.
  • Hivatalos úton csak hátsó rendszámtábla készül.
  • A rendszám talpára állított háromszög alakú.

Export/import rendszámok

Ezeket a rendszámokat olyan járműveken használják, amelyeket külföldről hozzák be Olaszországba, illetve végleg külföldre szállítják őket.

1982-es sorozat

EE-738-BG   EE*/D160

Méretei: 345 mm * 110 mm, 1994-ig 345 mm * 117 mm.

Formátum: fehér alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: EE-999-AA (EE = Escursionisti Esteri “Külföldi kirándulók”); sorozatszámok növekedési sorrendje: 321-54. A rendszám felső részén a bal oldalon az Olasz Köztársaság stilizált címere, a jobb oldalon pedig Olaszország nemzetközi autójele (I egy oválisban) látható.

Megjegyzések:

  • A kötőjel pont alakú.
  • A sorozatszámok felett piros alapon fehérrel írt matricákon a lejárat ideje látható, külön matricán az év, és a hónap.
  • Motorkerékpárokon a rendszám formátuma EE*/A999. A felső sor végén látható az olasz címer és az oválisba zárt I betű.
  • 2010 után - a rendszámok megnövekedett száma miatt - bevezették előbb az ED, majd az EF kezdetű sorozatokat is.

1974-es sorozat

E/E*82864   20205*EE   EE*/1394

Méretei: 345 mm * 117 mm.

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: elöl: &&&&9*EE, hátul: E/E*&&&&9 (EE = Escursionisti Esteri “Külföldi kirándulók”); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A betűk és a számok között az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.

Megjegyzések:

  • Az első és hátsó rendszámok sorrendje fordított, hátul az EE-vel kezdődik, elöl az EE a rendszám végén található.
  • Az EE betűk egymás alatt helyezkednek el.
  • Motorkerékpárokon inverz (fehér alapon fekete) színekkel használták, a sorozatszám maximum 4 jegyű lehet.

CITES sorozat

A II. világháború után az ideiglenesen Olaszországban dolgozó nemzetközi szervezetek használták.

CITES*/1079

Méretei: ismeretlen.

Formátum: okkersárga alapon fekete karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: CITES*/&&&&9 (CITES = Circolazione (Internazionale) Temporanea Enti Stranieri “Külföldi szervezetek ideiglenes rendszámai”); sorozatszámok növekedési sorrendje: 4321. A betűk és a számok között a Hadirokkantak Szövetségének stilizált címere látható.

1929-es sorozat

EE* 2/7267   8468 *EE   EE*/7825

Méretei: elöl 390 mm * 86 mm, hátul 278 mm * 205 mm..

Formátum: fekete alapon fehér karakterek, keret nélkül; latinbetűs írás; kódolás: elöl: &&&&9*EE, hátul: E/E*&&&&9 (EE = Escursionisti Esteri “Külföldi kirándulók”); sorozatszámok növekedési sorrendje: 54321. A betűk és a számok között az Olasz Köztársaság stilizált címere látható.

Megjegyzések:

  • Az első és hátsó rendszámok sorrendje fordított, hátul az EE-vel kezdődik, elöl az EE a rendszám végén található.
  • Az idők folyamán a címer helyén más-más elválasztójel volt látható.
  • A hátsó rendszámon a betűk és a számok között vörös alapon fehérrel egy táblácska jelzi az érvényesség évét (az év utolsó két számjegye látható a táblán).
  • 1929 előtt nem használtak ilyen rendszámokat. 1923 előtt csak egy ovális, kartonból készült rendszám volt helyette, mely hat hónapig volt érvényben.
  • Motorkerékpárokon 1959-ben vezették be ezt a rendszámot, de ott inverz (fehér alapon fekete) színekkel, a sorozatszám maximum 4 jegyű lehet.